Психодіагностичне вивчення особистісних якостей курсантів – майбутніх поліцейських

  • Дар’я ХЛУД

    здобувач ступеня  вищої освіти бакалавра Національної академії внутрішніх справ

    м. Київ, Україна

    https://orcid.org/0009-0001-4796-8997
  • Тетяна ЮРЧЕНКО-ШЕХОВЦОВА

    кандидат психологічних наук, науковий співробітник наукової лабораторії з проблем психологічного забезпечення та психофізіологічних досліджень навчально-наукового інституту заочного та дистанційного навчання Національної академії
    внутрішніх справ

    м. Київ, Україна

    https://orcid.org/0000-0001-6541-3410

Анотація

Анотація. Наведено результати проведеного психодіагностичного вивчення особистісних якостей і типологічних особливостей курсантів першого курсу закладу вищої освіти зі специфічними умовами навчання. Метою статті є визначення індивідуально-психологічних особливостей і  психологічних типів курсантів першого курсу для подальшого врахування їх у процесі навчання та організації службової діяльності. Емпіричну базу дослідження (n=30) становили курсанти першого курсу, які почали навчання в період воєнного стану. Було використано такі методики дослідження: психогеометричний тест С. Деллінгера (в адаптації А. А. Алексєєва, Л. О. Громової); «Конструктивний малюнок людини з геометричних фігур» К. Маховера. За результатами проведеного психодіагностичного вивчення встановлено, що спочатку курсанти переважно обирають фігуру коло, а на третьому й останньому місцях у виборах відсутні «чисті» фігури, коли якійсь фігурі надають перевагу. Статистично не визначено переваг у домінуючому виборі певної геометричної фігури курсантами обох статей. Здебільшого курсанти чоловічої статі належать до психологічних типів «відповідальний виконавець» (33 %) і «тривожно-сумнівний» (27 %).  Серед курсанток переважають «тривожно-сумнівний» (40 %) та «інтуїтивний» (20 %) типи особистості. Виявлено статистичні відмінності переваги «тривожно-сумнівного» типу в курсанток (φ*=1,87; р=0,03). Серед респондентів обох статей не виявлено індивідуально-типологічних особливостей, які описано психологічними типами «емотивний» та «емоційно нечутливий». Сформульовано припущення про здатність респондентів до емпатії стосовно до інших, але зі збереженням власної енергії, не витрачаючи багато сил на співпереживання та співчуття. За результатами дослідження встановлено, що курсантам переважно притаманні такі риси, як комунікабельність, цілеспрямованість, відповідальність, вимогливість до себе та інших. Вони мають різноманітні здібності, орієнтовані на опанування основ високого професіоналізму, схильні до послідовного мислення, є високочутливими, потребують підтримки та підбадьорювання. Курсантки здебільшого нетерпимі до безладу, вразливі й чутливі, здатні швидко переключатися з однієї діяльності на іншу, схильні виявляти турботу про інших, орієнтовані на відповідальне виконання своїх обов’язків. Курсантам не притаманні консервативність і креативність.

 

Ключові слова: індивідуально-типологічні особливості; особистісні якості; курсанти; психологічні типи; психогеометрія.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Дар’я ХЛУД

здобувач ступеня  вищої освіти бакалавра Національної академії внутрішніх справ

м. Київ, Україна

Тетяна ЮРЧЕНКО-ШЕХОВЦОВА

кандидат психологічних наук, науковий співробітник наукової лабораторії з проблем психологічного забезпечення та психофізіологічних досліджень навчально-наукового інституту заочного та дистанційного навчання Національної академії
внутрішніх справ

м. Київ, Україна

Посилання

Abroskin, V. (2020). Tasks of higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine as subjects of implementation of the educational function of the state. Entrepreneurship, economy and law, 12(20), 126-131. doi: 10.32849/2663-5313/2020.12.21.

Bilukha, T., Deinychenko, L.,  Kukhar, T. (2022). Personal prerequisites for the success of vocational training. Scientific works of the Interregional Academy of Personnel Management, 4(53), 12-18. doi: 10.32689/maup.psych.2021.4.2.

Dmytriieva, S.M., Maksymets, S.M.,  Butuzova, L. P. (et al.). (2017). Personality: practical principles of study (Vol. 2). Zhytomyr: ZhDU im. I. Franka.

Dumko, N.V. (2021). Taking into account the personal requests of police cadets to build their own learning trajectory. Proceedings, 145, 54-62. doi: 10.31392/nz-npu-145.2019.06

Hrebinnyk, S. (2019). Problems and prospects of individual-typological research in psychology. Psychological Journal, 5(11), 149-162. doi: 10.31108/1.2019.5.11.10.

Khlud, D.Ye.,  Yurchenko-Shekhovtsova, T.I. (2023). Study of personal qualities of first-year cadets. Scientific start 2023: materials of the International of science conference (pp. 86-91). Kyiv: ACADEMCONF.COM. Retrieved from https://academconf.com/volume/kyiv-29-01-2023.

Kovaliv, M.V.,  Yesimov, S.S. (2020). Cadets of higher education institutions with specific training conditions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine are subjects of state service in the police. The issue of fighting crime, 40. doi: 10.31359/2079-6242-2020-40-73.

Kredentser, V.V. (2012). Empathy as an ability of the subject of communication. Actual problems of psychology, 5(12), 107-114. Retrieved from http://appsychology.org.ua/data/jrn/v5/i12/16.pdf.

Priakhina, N.O., Kohut, Ya.M.,  Zhydetskyi, Yu.Ts. (2022). Professionally important qualities of a modern police officer. Habitus, 39, 239-243. doi: 10.32843/2663-5208. 2022.39.43.

Romanova, H.M. Individual-typological features of subjects of educational activity and their consideration in education management. Retrieved from https://posibniki.com.ua/post-individualno-tipologichni-osoblivosti-subektiv-navchalnoio-diyalnosti-ta-vrahuvannya-ioh-v-upravlinni-navchannyam.

Shevchenko, S.V., Horlichenko, M.H.,  Burenkova, K.V. (2023). Adaptation of cadets to training in wartime conditions. Pedagogical Sciences Theory and Practice, 4, 141-149. doi: 10.26661/2786-5622-2022-4-20.

Shevenko, A. (2022). The importance of individual and typological features of the personality for successful self-realization in the professional sphere. Scientific innovations and advanced technologies, 12(14), 379-389. doi: 10.52058/2786-5274-2022-12(14)-379-389.

Tiahnyriadno, Ye. (2022). Peculiarities of formation of professional competence of cadets of the Ministry of Internal Affairs. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 217-221. doi: 10.32782/apv/2022.1.1.34.

Vavryniv, O.S. (2019). An empirical study of the empathy of future rescuers. Modern pedagogy and psychology: prospective and priority areas of scientific research: materials of the International science and practice conference (pp. 98-100). Kyiv: Kyiv. nauk. orh. ped. ta psykholohii. Retrieved from https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/123456789/6108/1/%d0%b4%d0%be%d1%81%d0%bb%d1%96% d0%bc%d0%b0%d0%b9%d0%b1%20%d1%80%d1%8f%d1%82%d1%83%d0%b2.pdf.

Yakymchuk, B. (2020). Psychological features of the development of the creative potential of an individual. Theoretical and applied problems of psychology, 2, 167-178. doi: 10.33216/2219-2654-2020-52-2-167-178.

Yaremko, R.,  Hyrovych, Kh. (2019). Peculiarities of creative self-realization of cadets in the process of professional training in institutions of higher education of the State Emergency Service of Ukraine. Pedagogy and psychology of professional education, 1, 81-87. doi: 10.32447/22185186.2019.1.08.

Yelesina, M.O. (2020). Theoretical analysis of the problem of the influence of individual and typological characteristics of the personality on the effectiveness of activity. Psychology and social work, 2(52), 39-53. doi: 10.18524/2707-0409.2020.2(52).225428.

Yunh, N.,  Kovalska, Kh. (2020). Psychological features of the influence of the group on the personality on the example of student groups. Bulletin of Lviv University, 6, 151-156. doi: 10.30970/2522-1876-2020-6-22.

Yurchenko-Shekhovtsova, T.I. (2019). Study of personal characteristics of police officers. Visegrad Journal on Human Rights, 1(2), 149-155. Retrieved from http://elar.naiau.kiev.ua/jspui/ handle/123456789/14337.

Zakharenko, L.M. (2021). Osoblyvosti osobystisnoi realizovanosti/potentsiinosti kursantiv i kursantok. Yurydychna psykholohiia. 1(28). Р. 48–55. DOI: https://doi.org/10.33270/03212801.48 [in Ukrainian].

Zakharenko, L.M. (2014). The use of psychogeometric methods in the diagnosis of personal qualities of cadets. Actual problems of legal psychology: materials III International. science and practice conference (pp. 187-189). Kyiv: Nats. akad. vnutr. sprav. Retrieved from http://elar.naiau.kiev.ua/ bitstream/123456789/10898/1/%D0%90%D0%BA%D1%82.%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1.%20%D1%8E%D1%80.%2%D0%BB._p187-189.pdf.


Переглядів анотації: 32
Завантажень PDF: 60
Опубліковано
2024-01-18
Розділ
Статті