Класифікація професійно важливих якостей психолога-консультанта
Анотація
У статті зауважено, що значною є кількість наукових доробків, у яких висвітлено перелік професійно важливих якостей психолога-консультанта. Однак учені до єдиної думки щодо переліку професійно важливих якостей психолога-консультанта досі не дійшли. Зазначено, що деякі автори професійно важливими якостями вважають уміння, навички, віру тощо, хоча це різні наукові категорії. Метою нашого наукового дослідження є систематизація, класифікація та групування професійно важливих якостей, що мають бути притаманні психологові-консультантові, за їх персональною сферою в структурі характеру. Методологія. На підставі аналізу наукових напрацювань було відібрано професійно важливі якості психолога-консультанта, на підставі яких розроблено анкету та проведено анонімне анкетування 53 практикуючих психологів-консультантів, яким було запропоновано визначити необхідний рівень їх розвитку. Після статистичного обчислення результатів було відібрано якості із середнім, високим і дуже високим ступенями розвитку, які згодом було систематизовано, класифіковано та згруповано за персональною їх сферою в структурі характеру. Наукова новизна. У статті вперше класифіковано та згруповано професійно важливі якості психолога-консультанта за персональною їх сферою у структурі характеру: інтелектуальні, вольові, комунікативні, сенсорно-перцептивні, суспільно спрямовані та самопрезентаційні. До інтелектуальних професійно важливих якостей психолога-консультанта віднесено розсудливість, гнучкість, критичність, прогностичність, проникливість, спостережливість, креативність, імажинативність і рефлективність; до вольових: а) цілепокладальна вольова якість – цілеспрямованість; б) саморегулятивні – терплячість, витриманість, самовладання, самоврядування; в) самоорганізаційні – організованість, дисциплінованість; г) морально спрямована – відповідальність.
До комунікативних віднесено такі підгрупи якостей: а) комунікативно-етичні – толерантність, тактовність, коректність, делікатність, неупередженість; б) комунікативно-технологічні – дипломатичність, діалогізм; в) комунікативно-позиціональні – товариськість, контактність, відкритість, асертивність. До сенсорно-перцептивних віднесено синтонність, емпатійність, чуйність. До самопрезентаційних – автентичність, доброзичливість, конгруентність. До соціально спрямованих – альтруїстичність, надійність, гуманізм. Висновки. Групування професійно важливих якостей психолога-консультанта за їх персональною сферою в структурі характеру сприятиме системному й усвідомленому підбору за напрямами необхідного психодіагностичного інструментарію, який своєю чергою забезпечить якість професійно-психологічного відбору кандидатів на посаду психолога-консультанта. Перспективним напрямом дослідження є визначення еталонного профілю ступеня розвитку професійно важливих якостей психолога-консультанта Національної поліції.
Ключові слова: професійно важливі якості; психолог-консультант; психологічне консультування; професійно-психологічний відбір; поліція.
Завантаження
Посилання
Альтруїзм. Вікіпедія : [сайт]. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Альтрузм).
Anderson T., Crowley M. E., Himawan L., Holmberg J. K., Uhlin B. D. Therapist facilitative interpersonal skills and training status: A randomized clinical trial on alliance and outcome. Psychotherapy Research. 2015. doi: 10.1080/10503307.2015.1049671.
Anderson T., McClintock A. S., Himawan L., Song X., Patterson C. L. A prospective study of therapist facilitative interpersonal skills as a predictor of treatment outcome. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2016. No. 84. P. 57–66. doi: 10.1037/ccp0000060.
Анонс газета «Управління освітою» 5, 2017 URL: http://www.osvitaua.com/2017/04/57234.
Bedi R. P., Haverkamp B. E., Beatch R., Cave D. G., Domene J. J., Harris G. E., Mikhail A. Counselling Psychology in a Canadian Context: Definition and Description. Canadian Psychology. 2011. No. 52 (2). P. 128–138. doi: 10.1037/a0023186.
Безрукова В. С. Основы духовной культуры (энциклопедический словарь педагога). Екатеринбург, 2000. 937 с. URL: http://cult-lib.ru/doc/dictionary/spiritual-culture/fc/slovar-205-1.htm#zag-1314.
Gazzola N., De Stefano J., Cristelle A., Theriault A. Professional identity among counselling doctoral students: A qualitative investigation. Counselling Psychology Quarterly. 2011. No. 24 (4). P. 257–275. doi: 10.1080/09515070.2011.630572.
Goodyear R., Lichtenberg J., Hutman H., Overland E., Bedi R., Christiani K., Young C. A global portrait of counselling psychologists’ characteristics, perspectives, and professional behaviors. Counselling Psychology Quarterly. 2016. No. 29 (2). P. 115–138. doi: 10.1080/09515070.2015.112839.
Кочюнас Р. Психологическое консультирование и групповая психотерапия : учеб. пособие. М. : Академ. Проект ; Трикста, 2008. 454 с.
Конгруентність. Психологіс : [сайт]. URL: http://psychologis.com.ua/kongruentnost.htm.
Льюїс Д. Асертивність: як сказати «Ні» і не почуватись винним. Здоров’я та ресурсність. URL: https://executives.com.ua/asertyvnist-yak-skazaty-ni-i-ne-pochuvatys-vynnym.
Манахов С. В., Иванов С. Г. Профессионально важные качества психолога-консультанта. URL: http://conf-a.narod.ru/2.06.08.2012.pdf.
Pavlova O. S. Psychological counseling for Muslims: the analysis of foreign literature. Journal of Modern Foreign Psychology. 2018. No. 7 (4). P. 46–55. doi: 10.17759/jmfp.2018070406.
Психологический словарь. URL: https://www.psychologies.ru/glossary/16/refleksiya.
Рефлексія. Вікіпедія : [сайт]. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki.
Шишов С. Е. Понятие компетенции в контексте качества образования. Стандарты и мониторинг в образовании. 1999. № 2. С. 30–34.
Шнейдер Л. Б. Пособие по психологическому консультированию. М. : Ось-89, 2003. 272 с.
Сидоренко Е. Тренинг коммуникативной компетентности в деловом взаимодействии. СПб., 2002. 84 с.
Цільмак О. М. Роль і місце психологічної проникливості працівників кримінальної міліції в системі професійно важливих якостей. Південноукраїнський правничий часопис. 2013. № 1. С. 173–175.
Цільмак О. М. Педагогічна компетентність викладача ВНЗ : підручник. Одеса : ОДУВС, 2017. 116 с.
Зейгарник Б. В. Патопсихология. Изд. 2-е, перераб. и доп. М. : Моск. ун-т, 1986. 287 с.
Зябрева А. А. Профессионально важные качества психолога-консультанта: постановка проблемы. Экспериментальные и теоретические исследования в современной науке: проблемы, пути решения : материалы XVI Всерос. науч.-практ. конф. : в 3 ч. 2018. С. 212–216.
Переглядів анотації: 1570 Завантажень PDF: 3164
- Автори залишають за собою право на авторство власної праці та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дає змогу іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану працю з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію статті в цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі (наприклад, розміщувати статтю в репозитарії установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дає змогу і заохочує розміщення авторами в Інтернеті (наприклад, у електронних сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису статті як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно впливає на оперативність та динаміку цитування опублікованої роботи.