Особливості спілкування майбутніх психологів – екстравертів та інтровертів

  • O. Khokhlina доктор психологічних наук, професор, професор кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету, м. Київ; http://orcid.org/0000-0002-2126-5011
  • A. Chechko студентка Національної академії внутрішніх справ, м. Київ; http://orcid.org/0000-0002-4677-8948
Ключові слова: спілкування, соціально-психологічні особливості спілкування, психологи, екстраверти, інтроверти, комунікативна установка, стратегія психологічного захисту, здатність до саморегуляції

Анотація

Висвітлено результати теоретичного вивчення проблеми спілкування в контексті професійної підготовки психологів та емпіричного виявлення наявності й характеру соціально-психологічних особливостей спілкування в майбутніх психологів – екстравертів та інтровертів. Спілкування розглянуто як форму активності людини, результатом якої є взаємодія з іншою людиною чи людьми; як багатоплановий процес встановлення й розвитку контактів між людьми, що породжується потребою спільної діяльності. Зауважено, що навчально-виховний процес з підготовки фахівця в галузі психології має базуватися на наукових знаннях щодо особливостей спілкування та їх детермінації в майбутніх психологів. Емпірично доведено, що екстраверсія та інтроверсія як характеристики темпераменту людини детермінують виникнення певних особливостей спілкування. Отримано нові дані про соціально-психологічні особливості спілкування – комунікативну установку, стратегію психологічного захисту та здатність до саморегуляції – у майбутніх психологів залежно від належності до групи екстравертів чи інтровертів. Зокрема, виявлено, що спілкування майбутніх психологів-екстравертів має такі соціально-психологічні особливості: більш виразна (ніж в інтровертів) негативна комунікативна установка з домінуванням установки на завуальовану жорстокість щодо партнерів; використання в спілкуванні миролюбності як стратегії психологічного захисту суб’єктивної реальності; низький рівень самоконтролю. Спілкуванню майбутніх психологів-інтровертів притаманні: менш виразна (ніж в екстравертів) негативна комунікативна установка з домінуванням установки на негативний досвід спілкування; використання в спілкуванні уникнення як стратегії психологічного захисту суб’єктивної реальності; середній рівень самоконтролю. Визначено змістові лінії психолого-педагогічної роботи зі студентами-екстравертами та інтровертами з метою підвищення ефективності їх професійної підготовки.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

O. Khokhlina
доктор психологічних наук, професор, професор кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету, м. Київ;
A. Chechko
студентка Національної академії внутрішніх справ, м. Київ;

Переглядів анотації: 219
Завантажень PDF: 705
Розділ
Прикладні проблеми юридичної психології