Використання тренінгових технологій для розвитку внутрішньої мотивації курсантів
Анотація
Важливу роль мотивації для ефективності людської діяльності підтверджено низкою психологічних досліджень. Науковці стверджують про вагоме значення мотивації для навчальної діяльності. Причому проблема формування навчальної мотивації студентів (передусім курсантів) розроблена значно менше, ніж мотивація школярів. Мета дослідження – з’ясувати закономірності й механізми розвитку в студентів (курсантів) навчальної мотивації та розробити програму керування мотивацією за допомогою тренінгових занять. Методологічну основу роботи становили принципи системно-діяльнісного підходу в загальній психології та педагогічній психології; культурно-історична теорія психічного розвитку; положення теорії поетапного формування розумових дій; розуміння навчальної діяльності в концепції навчальної діяльності; загальнопсихологічні уявлення про мотивацію діяльності та психолого-педагогічні ідеї гуманістичної психології про особистісний потенціал людини. Наукова новизна й теоретичне значення дослідження полягає в тому, що теоретично обґрунтовано та підтверджено шляхом емпіричного дослідження провідне значення внутрішніх мотивів у мотивації навчальної діяльності. Причому встановлено, що мотиви набуття знань й опановування професії переважають над мотивом отримання диплома. Зокрема, обґрунтовано такі наукові положення: 1. Під впливом мотиваційних виховних занять з використанням тренінгових технологій відбуваються зміни в структурі навчальної мотивації в напрямі зростання питомої ваги внутрішньої мотивації. 2. Розвитку навчальної мотивації на заняттях з елементами тренінгу сприяє налагодження групової згуртованості, що для курсантів має вагоме значення, з огляду на особливості організації їх освітнього процесу (спільне проживання на обмеженій території, цілодобове перебування разом, ієрархічність стосунків, фізичне та психічне навантаження, що значно більше, ніж навантаження цивільних студентів); усвідомлення під час тренінгу на власному досвіді цінності згуртованості колективу щодо вирішення спільних завдань, координації дій, обміну інформацією для майбутньої професійної діяльності (профілактики професійного вигорання, розвитку, досягнень); усвідомлення процесу навчання як частини життєвого плану, в якому всі ситуації навчання (труднощі служби та побуту, стосунків) можуть стати важливим досвідом, ресурсом у досягненні професійного успіху; усвідомлення цінності знань для задоволення потреби відчувати себе професіоналом, особистістю, яка реалізувала свій потенціал. Висновки. Оскільки мотивація є комплексним явищем, серія мотиваційних виховних занять з використанням тренінгових технологій може бути першим етапом мотиваційної роботи. Наступні етапи – закріплення мотиваційних установок, їх вплив на поведінку, збереження мотивації в тривалій перспективі – потребують подальшого вивчення.
Ключові слова: мотивація; мотивація досягнення; мотивація діяльності; мотивація навчання; тренінг мотивації; внутрішня мотивація; мотивація курсантів.
Завантаження
Переглядів анотації: 177 Завантажень PDF: 803
- Автори залишають за собою право на авторство власної праці та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дає змогу іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану працю з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію статті в цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі (наприклад, розміщувати статтю в репозитарії установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дає змогу і заохочує розміщення авторами в Інтернеті (наприклад, у електронних сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису статті як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно впливає на оперативність та динаміку цитування опублікованої роботи.