Використання тренінгових технологій для розвитку внутрішньої мотивації курсантів

  • О.І. Анатольєва

    кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри історії держави та права Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

    https://orcid.org/0000-0001-6980-200X

Анотація

Важливу роль мотивації для ефективності людської діяльності підтверджено низкою психологічних досліджень. Науковці стверджують про вагоме значення мотивації для навчальної діяльності. Причому проблема формування навчальної мотивації студентів (передусім курсантів) розроблена значно менше, ніж мотивація школярів. Мета дослідження – з’ясувати закономірності й механізми розвитку в студентів (курсантів) навчальної мотивації та розробити програму керування мотивацією за допомогою тренінгових занять. Методологічну основу роботи становили принципи системно-діяльнісного підходу в загальній психології та педагогічній психології; культурно-історична теорія психічного розвитку; положення теорії поетапного формування розумових дій; розуміння навчальної діяльності в концепції навчальної діяльності; загальнопсихологічні уявлення про мотивацію діяльності та психолого-педагогічні ідеї гуманістичної психології про особистісний потенціал людини. Наукова новизна й теоретичне значення дослідження полягає в тому, що теоретично обґрунтовано та підтверджено шляхом емпіричного дослідження провідне значення внутрішніх мотивів у мотивації навчальної діяльності. Причому встановлено, що мотиви набуття знань й опановування професії переважають над мотивом отримання диплома. Зокрема, обґрунтовано такі наукові положення: 1. Під впливом мотиваційних виховних занять з використанням тренінгових технологій відбуваються зміни в структурі навчальної мотивації в напрямі зростання питомої ваги внутрішньої мотивації. 2. Розвитку навчальної мотивації на заняттях з елементами тренінгу  сприяє налагодження групової згуртованості, що для курсантів має вагоме значення, з огляду на особливості організації їх освітнього процесу (спільне проживання на обмеженій території, цілодобове перебування разом, ієрархічність стосунків, фізичне та психічне навантаження, що значно більше, ніж навантаження цивільних студентів); усвідомлення під час тренінгу на власному досвіді цінності згуртованості колективу щодо вирішення спільних завдань, координації дій, обміну інформацією для майбутньої професійної діяльності (профілактики професійного вигорання, розвитку, досягнень); усвідомлення процесу навчання як частини життєвого плану, в якому всі ситуації навчання (труднощі служби та побуту, стосунків) можуть стати важливим досвідом, ресурсом у досягненні професійного успіху; усвідомлення цінності знань для задоволення потреби відчувати себе професіоналом, особистістю, яка реалізувала свій потенціал. Висновки. Оскільки мотивація є комплексним явищем, серія мотиваційних виховних занять з використанням тренінгових технологій може бути першим етапом мотиваційної роботи. Наступні етапи  – закріплення мотиваційних установок, їх вплив на поведінку, збереження мотивації в тривалій перспективі – потребують подальшого вивчення.

Ключові слова: мотивація; мотивація досягнення; мотивація діяльності; мотивація навчання; тренінг мотивації; внутрішня мотивація; мотивація курсантів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

О.І. Анатольєва

кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри історії держави та права Національної академії внутрішніх справ, м. Київ


Переглядів анотації: 177
Завантажень PDF: 803
Опубліковано
2020-01-16
Розділ
Психологічне забезпечення правоохоронної діяльності