Актуальні юридико-психологічні проблеми протидії шкільному булінгу

  • Ю.А. Суденко

    ад’юнкт кафедри юридичної психології Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

    https://orcid.org/0000-0001-7188-5342

Анотація

Метою статті є аналіз проблеми шкільного булінгу – однієї із форм насильства в дитячому середовищі. Розглянуто чинники й детермінанти, що спричиняє цей феномен. Здійснено порівняльний аналіз навчально-виховних заходів протидії булінгу в Сполучених Штатах Америки, Західній Європі й Україні. Визначено перспективні юридико-психологічні шляхи оптимізації профілактики шкільного насильства. Методологія. Методологічною основою дослідження є діалектичний метод наукового пізнання, що дає змогу розглядати умови та чинники шкільного булінгу, їх взаємозв’язок і взаємовплив. На підставі компаративного методу здійснено порівняння протидії булінгу в освітніх закладах іноземних держав та України. Системно-структурний метод сприяв виявленню причин і феноменів шкільного насильства, їх зв’язку із сучасними соціальними умовами. Структурно-логічний метод застосовано для окреслення основних напрямів удосконалення заходів протидії та профілактики булінг-поведінки в освітніх закладах України. Науковою новизною публікації є здійснення першого юридико-психологічного аналізу особливостей булінгу, окреслення перспектив дослідження індивідуальної та колективної відповідальності за вчинення шкільного насильства, сфер запровадження сучасного світового досвіду протидії булінгу. Висновки. Попри несприятливі тенденції збільшення кількості випадків булінгу в шкільному середовищі України, проблемам його генези, виявленню нормативно-правових, суспільних та індивідуально-психологічних чинників не приділено належної уваги. До перспективних напрямів профілактики шкільного насильства та його форм – булінгу й кібербулінгу – слід віднести конкретизацію юридичної відповідальності шляхом доповнення законодавства України змінами, формування переліку дієвих профілактичних заходів, ураховуючи юридико-психологічну практику роботи з дітьми.

Ключові слова: булінг; шкільне насильство; психологія жертви; юридична відповідальність; профілактика насильства; кібербулінг; відновні процедури.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ю.А. Суденко

ад’юнкт кафедри юридичної психології Національної академії внутрішніх справ, м. Київ


Переглядів анотації: 175
Завантажень PDF: 521
Опубліковано
2020-01-16
Розділ
Прикладні проблеми юридичної психології