Психологічні принципи й можливості підвищення ефективності психодіагностичного вивчення персоналу Національної поліції України

  • Вячеслав АНДРОСЮК

    кандидат психологічних наук, професор, провідний науковий співробітник наукової лабораторії з проблем психологічного забезпечення та психофізіологічних досліджень навчально-наукового інституту заочного та дистанційного навчання Національної академії внутрішніх справ

    м. Київ, Україна

    https://orcid.org/0000-0002-9106-2586
  • Вадим БАРКО

    доктор психологічних наук, професор, головний науковий співробітник Державного науково-дослідного інституту МВС України

    м. Київ, Україна

    https://orcid.org/0000-0003-4962-0975
  • Вадим БАРКО

    кандидат педагогічних наук, провідний науковий співробітник Державного науково-дослідного інституту МВС України

    м. Київ, Україна

    https://orcid.org/0000-0002-3836-2627

Анотація

Анотація. У статті розглянуто проблематику пошуку психологічних принципів і можливостей, що від них походять, шляхи вдосконалення психодіагностичних досліджень і психологічного інструментарію психологів Національної поліції України. Метою статті є теоретичне обґрунтування та практичне підтвердження оптимального психодіагностичного комплексу методик для дослідження індивідуально-особистісних характеристик персоналу поліції. Методологію дослідження становлять концепції багаторівневої інтегральної індивідуальності й ортогональних моделей особистості. Підтверджено взаємодоповнюваність запропонованого комплексу методик, відповідність вимогам оптимальності й комплексності підходу, спрямованого на виявлення протилежних провідних тенденцій. Підтверджено, що комплекс методик уможливлює швидке визначення типологічних особливостей особи (екстраверсія, нейротизм, ригідність, лабільність; провідні тенденції); характерологічних властивостей (сумлінність, поступливість, відкритість досвіду); можливих варіантів дезадаптації (депресивної, демонстративної, психопатичної, психастенічної, паранояльної тощо). Застосований набір методик близький до оптимального, відповідає ортогональній моделі індивідуальності, передбачає діагностику основних складових багаторівневої моделі, не потребує значних часових витрат з боку психологів і респондентів. Доцільним є включення до комплексу деяких інших методик, що ґрунтуються на ортогональних моделях. Посилення прогностичної точності діагнозу можливе за рахунок ширшого використання методів ідеографічного дослідження особистості. Комплексне використання низки адаптованих українською мовою зарубіжних суб’єктивних психодіагностичних опитувальників надає можливість визначити особистісну типологію працівників, інші індивідуально-особистісні характеристики, що сприятиме ефективному використанню методик для психологічного забезпечення діяльності поліцейських, зокрема під час професійного добору персоналу та призначення на посади.

 

Ключові слова: психологічна діагностика; психологічні принципи; психодіагностичні методики; системність; оптимізація; холізм; елементаризм.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Вячеслав АНДРОСЮК

кандидат психологічних наук, професор, провідний науковий співробітник наукової лабораторії з проблем психологічного забезпечення та психофізіологічних досліджень навчально-наукового інституту заочного та дистанційного навчання Національної академії внутрішніх справ

м. Київ, Україна

Вадим БАРКО

доктор психологічних наук, професор, головний науковий співробітник Державного науково-дослідного інституту МВС України

м. Київ, Україна

Вадим БАРКО

кандидат педагогічних наук, провідний науковий співробітник Державного науково-дослідного інституту МВС України

м. Київ, Україна

Посилання

Allport, G.W. (1981). Personality and Social Encounter: Selected Essays. L.: Univ. of Chic. Press.

Barko, V., Okhrimenko, I., Ostapovich, V., Medvediev, V., & Sprynchuk, S. (2020). Professional psychological potential of a modern police manager as the basis for the formation of an effective managerial system. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(11), 203-214. Retrieved from https://www.proquest.com/openview/46eb8a42a7707cbee466cffd9a83707b/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2045597.

Barrett, G.V., Miguel, R.F., Hurd, J.M., Lueke, S.B., & Tan, J.A. (2003). Practical Issues in the Use of Personality Tests in Police Selection. Public Personnel Management, 32(4), 497-517. doi: 10.1177/009102600303200403.

Bondarenko, V., Okhrimenko, I., Yevdokimova, O., Sydorchuk, N., Dzhezhyk, O., Boichuk, I., Kalashnik, N., Kozlovets, M., Slyusar, V., Pavlenko, V., Biruk, N., Verbovskyi, I., & Bloshchynskyi, I. (2020). Professional Skills and Competencies of the Future Police Officers. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(5), 35-43. Retrieved from https://eprints.pharm.zt.ua/id/eprint/17/ 1/A6BCBFDFB5F07699.pdf.

Boyle, G.J. (1989). Re-examination of the major personality-type factors in the Cattell, Comrey and Eysenck scales: Were the factor solutions by Noller et al. optimal? Personality and Individual Differences, 10(12), 1289-1299. doi: 10.1016/0191-8869(89)90241-9.

Cattell, R.B. (1945). The Description of Personality: Principles and Findings in a Factor Analysis. The American Journal of Psychology, 58(1), 69-90. doi: 10.2307/1417576.

Cattell, R.B. (1995). The fallacy of five factors in the personality sphere. The Psychologist, 8(5), 207-208.

Cattell, R.B. (1978). Use of Factor Analysis in Behavioral and Life Sciences. New York: Plenum. doi: 10.1007/978-1-4684-2262-7.

Cattell, R.B., & Krug, S.E. (1986). The Number of Factors in the 16PF: A Review of the Evidence with Special Emphasis on Methodological Problems. Educational and Psychological Measurement, 46(3),

-522. doi: 10.1177/0013164486463002.

Cochraine, R.E., Tett, R., & Vandecreek, L. (2003). Psychological Testing and the Selection of Police Officers: A National Survey. Criminal Justice and Behavior, 30(5), 511-537. doi: 10.1177/0093854803257241.

Conn, S.R., & Rieke, M.L. (1994). The 16PF Fifth Edition Technical Manual. Institute for Personality and Ability Testing. Retrieved from https://www.worldcat.org/title/16pf-fifth-edition-technical-manual/ oclc/988741891.

Costa, P.X., & McCrae, R.R. (1985). NEO Personality Inventory (NEO-PI) [Database record]. APA PsycTests. doi: 10.1037/t07564-000.

Eysenck, H.J. (1982). Personality, genetics, and behavior: selected papers. New York: Praeger. Retrieved from http://hdl.handle.net/10822/548759.

Hofer, S.M., & Eber, H.W. (2002). Second-order factor structure of the Cattell sixteen personality factor questionnaire. In Big five assessment. B. de Raad, M. Perugini (Eds.). (pp. 397-404). Hogrefe & Huber Publishers. Retrieved from: https://psycnet.apa.org/record/2002-17260-017.

John, O.P., Naumann, L.P., & Soto, C.J. (2008). Paradigm shift to the integrative Big Five trait taxonomy: History, measurement, and conceptual issues. In Handbook of personality: Theory and research. O.P. John, R.W. Robins, L.A. Pervin (Eds.). (pp. 114-158). The Guilford Press. Retrieved from https://psycnet.apa.org/record/2008-11667-004.

Kryvolapchuk, V.O., Barko, V.I., & Klymenko, I.V. (2010). Diagnostics of professionally important qualities of heads of internal affairs bodies of Ukraine. Kyiv: Akad. upr. MVS.

Kryvolapchuk, V.O., Syzonenko, A.S., Ostapovych, V.P., & Barko, V.I. (2020). Methods of psychological diagnosis of individual and psychological characteristics of employees of the National Police of Ukraine. Kyiv: DNDI MVS Ukrainy.

Müller-Roger, W.G., & Capitão, C.G. (2009). Professional tendency and personality: research on the correlation among measures of these constructs. Psicologia: Ciência e Profissão, 29(3), 588-601. doi: 10.1590/S1414-98932009000300012.

Ostapovych, V.P., Dubova, I.O., & Barko, V.I. (et al.). (2018). Professional profiles for the main types of police activity. V.O. Kryvolapchuk (Eds.). Kyiv: DNDI MVS Ukrainy; Kandyba T.P.

Schuerger, J.M. (1995). Career Assessment and The Sixteen Personality Factor Questionnaire. Journal of Career Assessment, 3(2), 157-175. doi: 10.1177/106907279500300204.


Переглядів анотації: 59
Завантажень PDF: 137
Опубліковано
2024-01-18
Розділ
Статті