Теоретико-методологічне підґрунтя оцінки ефективності діяльності психолога (компаративний аналіз)

  • Тетяна ЮРЧЕНКО-ШЕХОВЦОВА

    кандидат психологічних наук, науковий співробітник наукової лабораторії
    з проблем психологічного забезпечення та психофізіологічних досліджень
    навчально-наукового інституту заочного та дистанційного навчання
    Національної академії внутрішніх справ
    м. Київ, Україна

    https://orcid.org/0000-0001-6541-3410
  • Вячеслав АНДРОСЮК

    кандидат психологічних наук, професор, провідний науковий співробітник наукової
    лабораторії з проблем психологічного забезпечення та психофізіологічних
    досліджень навчально-наукового інституту заочного та дистанційного
    навчання Національної академії внутрішніх справ
    м. Київ, Україна

    https://orcid.org/0000-0002-9106-2586

Анотація

Анотація. Проблема оцінки ефективності роботи персоналу є актуальною в будь-який період. Нині постає питання визначення ефективності діяльності психологів у сфері безпеки й оборони України. Однак відсутність чітких критеріїв, за якими можна було б оцінити й визначити ефективність діяльності психолога, зокрема психолога у сфері безпеки та оборони, не дає такої можливості. Метою статті є вивчення й аналіз різних теоретико-методологічних підходів до визначення ефективності роботи психолога та місця кваліфікації й компетентності в оцінці ефективності роботи психолога, окреслення підґрунтя для розробки критеріїв ефективності професійної діяльності психологів МВС України в умовах воєнного стану. Методологією  є загальна теорія професійної діяльності, компетентнісний підхід щодо оцінки професіоналізму виконавця. Наукова новизна полягає в тому, що висвітлено теоретичні підходи до проблеми визначення ефективності професійної діяльності; окреслено сутність понять ефективності, продуктивності та результативності праці; акцентовано на  поглядах українських та іноземних фахівців щодо розуміння ефективності діяльності психолога. У процесі дослідження визначено, що ефективність діяльності психолога взаємопов’язана з його особистісними та професійно важливими якостями; може залежати від професійного спрямування, специфіки виду діяльності, кваліфікаційних вимог, посадових обов’язків, нормативних документів, що регламентують діяльність психолога. Неодмінною складовою ефективності діяльності психолога є дотримання ним етичних і моральних норм, провідних професійних мотиваційних тенденцій. Встановлено, що критерії оцінювання ефективності діяльності психолога різноманітні й мають поділ на об’єктивні та суб’єктивні. Оцінювання діяльності психолога полягає в зовнішній оцінці – з боку керівництва та колег, а також внутрішній – самооцінці. Перспективою майбутніх досліджень є розробка критеріїв ефективності професійної діяльності психологів системи МВС України в умовах воєнного стану. 

 

Ключові слова: ефективність; продуктивність; результативність; професійно важливі якості; критерії оцінки; психолог.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Тетяна ЮРЧЕНКО-ШЕХОВЦОВА

кандидат психологічних наук, науковий співробітник наукової лабораторії
з проблем психологічного забезпечення та психофізіологічних досліджень
навчально-наукового інституту заочного та дистанційного навчання
Національної академії внутрішніх справ
м. Київ, Україна

Вячеслав АНДРОСЮК

кандидат психологічних наук, професор, провідний науковий співробітник наукової
лабораторії з проблем психологічного забезпечення та психофізіологічних
досліджень навчально-наукового інституту заочного та дистанційного
навчання Національної академії внутрішніх справ
м. Київ, Україна

Посилання

Berehova, N., & Dzhyhun, L. (2021). Personal anxiety of a psychologist and its influence on the effectiveness of professional activity. Psychology Travelogs, 1, 30-38. doi: 10.31891/pt-2021-1-3.

Buchynska, T.V. (2017). Personnel evaluation as an important element of effective management. Economics and enterprise management, 1(57), 59-64. Retrieved from http://psae-jrnl.nau.in.ua/journal/1_57_2017_ukr/10.pdf.

Cherneha, I.I. (2012). Problems of defining the concepts of productivity and labor efficiency. Retrieved from https://lib.udau.edu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/1c821991-6d6d-40d1-ad50-8bd3b3b221e2/content.

Chyzhevskyi, S. (2023). Team building in military units: socio-psychological aspect. Bulletin of the National Defense University of Ukraine, 73(3), 158-173. doi: 10.33099/2617-6858-2023-73-3-158-173.

Criterion. Site "Wikipedia. Free encyclopedia". Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/ %D0%9A%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B9.

Didur, K.M. (2011). Modern methods of personnel evaluation. Efficient economy, 11. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=776.

Dowd, M. (2018). The Top Eight Characteristics a Psychologist Should Have. Work. Careers. Personal Care & Service Jobs. Retrieved from https://work.chron.com/top-eight-characteristics-psychologist-should-14099.html

Efficiency. Psychologist. Site "Encyclopedia of practical psychology". Retrieved from http://psychologis.com.ua/effektivnost-1.htm.

Faps, B.M., & Maps, S.Cl. (2022). The highly efficient psychologist. InPsych., 44. Retrieved from https://psychology.org.au/for-members/publications/inpsych/2022/vol-44-spring-2022/the-highly-efficient-psychologist.

Fedan, O.V. (2015). Features of authenticity of a practical psychologist: theoretical analysis. Theoretical and applied problems of psychology. Collection of scientific papers, 3(38), 493-500.

Gazzillo, F., Schimmenti, A., Formica, I., Simonelli, A., & Salvatore, S. (2017). Effectiveness is the gold standard of clinical research. Res Psychother, 20(2). doi: 10.4081/ripppo.2017.278.

Hilbig, B.E., Thielmann, I., & Böhm, R. (2022). Bending Our Ethics Code. European Psychologist, 27(1), 62-70. doi: 10.1027/1016-9040/a000431.

Hojatkhah, S.M., Mesbah, I., & Parvaneh, A. (2021). Effectiveness of Group Counseling based on Lazarus Multimodal Approach on Psychological Well-being of Male Students. Journal of Counseling Research, 20(78). doi: 10.18502/qjcr.v20i78.6786.

Honcharenko, O.H. (2023). Personnel evaluation methods and their impact on the effectiveness of organizational systems. Scientific Bulletin of Severshchyna, 2(11), 63-75. doi: 10.32755/sjeducation.2023.02.063.

Hryhorieva, O.V. & Hrybova, A.M. (2018). Application of an effective system of assessment of personnel and determination of its impact on the results of the activity of the enterprise. Efficient economy, 12. doi: 10.32702/2307-2105-2018.12.107

Hrynchuk, O. (2018). Psychological readiness of future psychologist officers for professional activity: basic criteria and indicators. Collection of scientific works: psychology, 22, 106-115. doi: 10.15330/psp.22.106-115.

Kokun, O.M. (2012). Psychology of professional formation of a modern specialist. Kyiv: Inform.-analit. ahenstvo.

Kykhtiuk, O., & Fedotova, T. (2021). Psychological support of personality: methods and features of work of a clinical psychologist. Psychological Prospects Journal, 38, 63-75. doi: 10.29038/2227-1376-2021-38-63-75.

Labor efficiency. Site "Wikipedia. Free encyclopedia". Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/ %D0%95%D1%84%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D1%96 %D1%81%D1%82%D1%8C_%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96.

Labor productivity. Site "Wikipedia. Free encyclopedia". Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/ %D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2 %D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C_%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96.

Lobza, A.V., & Shcherbyna, K.V. (2018). Development of the company’s personnel evaluation system: implementation of the CRI approach. A young scientist, 12(64), 291-295. doi: 10.32839/2304-5809/2018-12-64-70.

Lozova, O.M. (Eds.). (2014). Competency approach in professional training of future psychologists. Vinnytsia: 4 Vindruk. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/33689839.pdf.

Maguire, L.G. (2024). Performance Psychology. Retrieved from https://larrygmaguire.com/what-is-performance-psychology/#:~:text=A%20Definition%20of%20Performance%20 Psychology,others%20as%20this%20or%20that.

Martsenok, M.O. (2014). Peculiarities of professional and personal readiness of a psychologist for professional activity. International Scientific Bulletin, 2(9), 366-382. Retrieved from https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/9826.

Mashchak, S.O. (2022). Theoretical model of a psychology teacher as a subject of pedagogical activity. Scholarly notes of V. I. Vernadsky Tavri National University, 33(72), 1, 113-117. doi: 10.32838/2709-3093/2022.1/18.

Metelska, N.Y. (2017). The development of professionally important qualities of future psychologists as a factor in the formation of their professional credentials. Scientific Bulletin of Kherson State University, 3(2), 58-62. Retrieved from https://journals.indexcopernicus.com/api/file/ viewByFileId/507313.pdf.

Müller, B., Hagen, A., Vannini, N., & Büttner, G. (2021). Measurement of the еffects of school psychological services: a scoping review. Front. Psychol., 12. doi: 10.3389/fpsyg.2021.606228.

O'Donohue, W., & Fisher, J.E. (2022). Are illiberal acts unethical? APA’s Ethics Code and the protection of free speech. American Psychologist, 77(8), 875-886. doi: 10.1037/amp0000995.

Parshyna, Yu.I. (2008). Study of professionally important qualities of a psychologist. Kharkiv. Retrieved from http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/114/1/Parshina%20Yu.I. %20Study%20professional%20important%20qualities%20psychologist.pdf.

Piletskyi, V. (2021). Acmeological model of the professional activity of a practical psychologist. Theoretical and applied problems of psychology and social work, 3(56), 2, 216-226. doi: 10.33216/2219-2654-2021-56-3-2-216-226.

Pinto, R.A., Kienhuis, M., Slevison, M., Chester, A., Sloss, A., & Yap, K. (2017). The effectiveness of an outpatient Acceptance and Commitment Therapy Group programme for a transdiagnostic population. Clinical Psychologist, 21(1), 33-43. doi: 10.1111/cp.12057.

Pyroh, H., & Shykyrava, N. (2020). Peculiarities of empathy at different stages of professional formation of practical psychologists of the educational system. Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov, 10(55), 87-99. doi: 10.31392/npu-nc.series12.2020.10(55).09.

Ruda, H.V. (2013). Development of the practical psychologist's readiness to interact with the teaching staff of the school (Dissertation thesis, Kyiv). Retrieved from https://theses.oa.edu.ua /DATA/21/%D0%A0%D1%83%D0%B4%D0%B0_dis.pdf.

Rybachuk, N.V., Zhurko, T.O., & Hanziienko, Yu.I. (2015). Conceptual aspects of enterprise activity assessment: efficiency and effectiveness. Efficient economy, 4. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3977.

Savchenko, V.A. (2002). Management of personnel development. Kyiv: KNEU.

Skalski, A.K., Minke, K., Rossen, E., Cowan, K.C., Kelly, J., Armistead, R., & Smith, A. (2015). NASP Practice Model Implementation Guide. Bethesda, MD: National Association of School Psychologists.

Sokolovska, V.V., Babchynska, O.I., & Ivanchenko, H.V. (2019). Personnel evaluation methods: role and significance in management. Ahrosvit, 20, 93-98. Retrieved from https://ir.vtei.edu.ua/ card.php?lang=en&id=27690.

Tashmatov, V. (2022). Peculiarities of the professional activity of psychologists of the civil service of Ukraine in emergency situations in war conditions. Disaster and crisis psychological problems, 3. doi: 10.52363/dcpp-2022.3.3.

Tsilmak, O. (2020). Classification of professionally important qualities of a psychologist-consultant. Legal psychology, 2(27), 17-23. doi: 10.33270/03202702.17.

Venturo-Conerly, K.E., Fitzpatrick, O.M., Horn, R.L., Ugueto, A.M., & Weisz, J.R. (2022). Effectiveness of youth psychotherapy delivered remotely: A meta-analysis. American Psychologist, 77(1), 71-84. doi: 10.1037/amp0000816.

Wahass, S. H. (2005). The role of psychologists in health care delivery. J Family Community Med., 12(2), 63-70. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3410123.

Yurkov, A. (2022). Professional profile of an officer-psychologist of the Armed Forces of Ukraine, as the final result of the formation of professional readiness for activities in extreme and combat conditions. Perspectives and innovations of science, 10(15), 331-338. doi 10.52058/2786-4952-2022-10(15)-331-338.


Переглядів анотації: 56
Завантажень PDF: 125
Опубліковано
2024-07-17
Розділ
Статті