Проблема методологічних підходів у психології

  • O. Khokhlina доктор психологічних наук, професор, професор кафедри юридичної психології Національної академії внутрішніх справ, м.Київ; e-mail: epkhokh@ukr.net; ORCID 0000-0002-2126-5011
Ключові слова: методологічний підхід, особистісний підхід, діяльнісний підхід, системний підхід

Анотація

Для з’ясування теоретичних засад наукового дослідження чи практичної діяльності психолога важливе значення має визначення методологічних підходів – теоретичних позицій щодо розуміння психічного явища, його вивчення, інтерпретації, впливу на нього. У статті висвітлено зміст основних методологічних підходів у психології – особистісного, діяльнісного та системного. Використання зазначених підходів розглянуто як засіб удосконалення побудови та збагачення теорії науки, а також підвищення ефективності її застосування на практиці. Обґрунтовано, що принцип (пояснювальний) психологіївисхідне теоретичне положення теорії, крізь призму якого досліджують психічне явище. Підхід передбачає врахування основних принципів психології в їх взаємозв’язку та з можливим акцентом на одному з них. Тобто підхід є ширшим поняттям, ніж принцип. Як складові особистісного підходу у психолого-педагогічній науці та практиці розглядають індивідуальний і віковий підходи. Індивідуальний підхід полягає в тому, що в дослідженні та навчально-виховній роботі необхідно враховувати індивідуальні особливості кожної людини, які надають їй неповторності. У межах культурно-історичної концепції діяльнісного підходу сформувалася суб’єктно-діяльнісна концепція. Розуміння діяльнісного підходу в контексті цієї концепції утвердилося як динамічна парадигма діяльності, що засвідчує її саморух, саморозвиток. Визначальним для неї є принцип активності. Формула активності полягає в тому, що внутрішнє (суб’єкт) діє через зовнішнє й тим самим себе змінює. Системний підхід дає змогу інтегрувати та систематизувати психологічні знання, обмежувати суб’єктивізм в інтерпретації психічних явищ. Він сприяє виявленню прогалин у знаннях про конкретні об’єкти, їх неповноту, визначити напрями подальших досліджень, передбачити властивості об’єктів, інформації про які бракує.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

O. Khokhlina
доктор психологічних наук, професор, професор кафедри юридичної психології Національної академії внутрішніх справ, м.Київ; e-mail: epkhokh@ukr.net; ORCID 0000-0002-2126-5011

Переглядів анотації: 522
Завантажень PDF: 140
Розділ
Теоретичні та методологічні проблеми юридичної психології