Вплив стилів лідерства на соціально-психологічний клімат у групі серед підлітків

  • O. Romanenko доктор психологічних наук, професор, професор кафедри юридичної психології Національної академії внутрішніх справ, м. Київ; е-mail: romanenkoks@gmail.com; ORCID 0000-0002-0104-0093;
  • D. Stepanchиk

    студентка Національної академії внутрішніх справ, м. Київ; е-mail: dashastepanchook295@gmail.com; ORCID 0000-0002-9101-4816

Ключові слова: лідерство, лідер, стилі лідерства, риси лідера, функції лідерства, соціально-психологічний клімат, підлітковий вік

Анотація

Проаналізовано вплив стилів лідерства на соціально-психологічний клімат у групі серед підлітків. Визначено стан дослідженості цієї проблеми в соціальній психології. Встановлено, що структура групи залежно від стилю лідерства істотно не впливає на соціально-психологічний клімат, проте є одним із важливих чинників соціальної взаємодії. Висвітлено сутність поняття лідерства та його функції. Розглянуто основні стилі лідерства та їх особливості. Схарактеризовано риси, притаманні лідерові. Відображено результати емпіричного дослідження, які надають можливість визначити характер впливу лідерських стилів на соціально-психологічний клімат у групі підлітків. Згідно з результатами здійсненого емпіричного дослідження, авторську гіпотезу стосовно того, що відсутність авторитарного лідера може спричиняти конфлікти, непорозуміння, неорганізованість і хаотичність, знижувати загальну психологічну атмосферу групи, не підтверджено. Встановлено, що структура групи за лідерськими якостями не є чинником соціально-психологічного клімату в колективі. Більшості учням притаманна позитивна оцінка соціально-психологічного клімату, оскільки в підлітковому віці найтяжче сприймають поразку в спілкуванні з однолітками, зауваження від старших перед класом тощо, саме тому учні завжди намагаються підтримувати позитивну атмосферу в класі, щоб не відчувати колективного непорозуміння. Такий результат може бути пов’язаний також із зовнішніми чинниками, зокрема специфікою виховання та навчання в школі, виїздами, екскурсіями тощо, що значно підвищує рівень згуртованості групи. Крім того, не лише стиль лідерства визначає соціально-психологічний клімат, на нього впливають також індивідуально-психологічні чинники, передусім – особливості характеру й особисті риси учнів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

O. Romanenko
доктор психологічних наук, професор, професор кафедри юридичної психології Національної академії внутрішніх справ, м. Київ; е-mail: romanenkoks@gmail.com; ORCID 0000-0002-0104-0093;
D. Stepanchиk

студентка Національної академії внутрішніх справ, м. Київ; е-mail: dashastepanchook295@gmail.com; ORCID 0000-0002-9101-4816


Переглядів анотації: 564
Завантажень PDF: 152
Розділ
Теоретичні та методологічні проблеми юридичної психології