Psychological and Pedagogical Conditions Patriotic Education of Students
Abstract
The article covers the conceptual apparatus of patriotic education in the analysis of the relation of concepts, namely: socialization, education, training, education. Patriotic education is defined as a purposeful pedagogical influence aimed at the development of students’ personal qualities, aimed at forming universal values, social behaviors, personal self-realization and participation in social democratic processes. Thus, the purpose of our study is to determine the conditions for the formation of a high patriotic consciousness in the young generation, love for Ukraine, respect for prominent Ukrainian historical figures, readiness to perform civic and constitutional duties, to specify the conceptual apparatus of patriotic personality education, to define the concept of «upbringing» and «teaching» in the categorical apparatus of pedagogy, to offer conditions for the patriotic upbringing of students. The methodological basis of the article is the general psychological and pedagogical provisions on the nature and development of personality in the process of life, theoretical provisions on the nature and pattern of personality development, its socialization principle of a systematic approach, which has become widespread in modern scientific developments. Patriotic education contains social, organizational and other aspects. The main component of patriotic upbringing is the formation in young people of their love for their native country, which should, above all, be a family, direct social environment through the transmission of certain cultural traditions. Patriotic education is based on humanistic principles, which are reflected in the emergence of new concepts that contain a new content education, namely: psychological and pedagogical support, psychological and pedagogical support, personal image of a young person, subjective experience of personality; educational space, the dominant of being, quality of being, life educational situation, event as a factor of education; intellectual and moral field of the team. The criteria of patriotic education are social experience, which consists not only of practical skills of participation in public life, but also of the level of development of patriotic personality traits. Social experience, in addition to knowledge about society, includes knowledge of different types of social activities and ways of their implementation, as well as the experience of creativity, emotional, sensory and orientation-value. Scientific novelty is the transition of modern education from the regulatory functions of special psychological-pedagogical conditions and requirements, system of educational measures and spontaneous introduction of innovative forms of students' activity to the organization of personal social experience in the process of creating educational situations. Such situations require the pupils to have responsible social behavior, formation of personal social experience. Conclusions. Patriotic education in higher education institutions should provide for the organization of the educational process, taking into account the patterns of socialization of students to different types of activities and living conditions.
Keywords: education; patriotic education; socialization; studies; student civil education.
Downloads
References
Арутюнян К. С. Факторы формирования общественного сознания в современных условиях. Вести Северного (Арктического) федерального университета. 2019. № 3. C. 89–92. (Серия «Гуманитарные и социальные науки»). doi: 10.17238/issn2227-6564.2019.3.80.
Бех І. Д. Патріотизм: сучасні знаки та орієнтири освіти. Рідна школа. 2015. № 1/2. С. 3–6.
Bever Th. G. The Unity of Consciousness and the Consciousness of Unity. On Concepts, Modules, and Language: Cognitive Science at іts Core. Oxford Scholarship Online, 2017. doi: 10.1093/oso/9780190464783.003.0005.
Черемський М. Толерантність освітнього середовища як умова творчого самовираження особистості. Теорія і практика управління соціальними системами. 2018. № 2. C. 75–82. doi: 10.20998/2078-7782.2018.2.08.
Дем’янчук А. С., Марчук О. О. Висвітлення проблем патріотичного виховання молоді у працях відомих українських педагогів. Збірник наукових праць Міжнародного економіко-гуманітарного університет імені академіка Степана Дем’янчука. 2018. № 1 (19). С. 10–15. doi: 10.5072/zenodo.218443.
Джунь В. І., Корнійчук Я. А., Братасюк Н. О., Мельник С. В. Українські народні свята, їх виховне та етичне значення у педагогічній діяльності. Збірник наукових праць Міжнародного економіко-гуманітарного університет імені академіка Степана Дем’янчука. 2018. № 1 (19). С. 30–38. doi: 10.5072/zenodo.218449.
Федоренко О. I. Діагностика національно-патріотичної вихованості учнів 5–6 класів загальноосвітніх шкіл. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. № 4. doi: 10.31499/2307-4906.4.2019.200199.
Getman A., Yakoviyk I. National security strategy of Ukraine: history of belated reforms. Проблеми законності. 2019. № 147. doi: 10.21564/2414-990x.147.186338.
Гарнійчук В. М. Досвід провідних країн світу щодо виховання патріотизму підростаючого покоління. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2015. Вип. 19. Кн. 1. С. 138–150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tmpvd_2015_19(1)__15.
Гура О. І., Гура Т. Є. Теоретико-методичні основи оцінювання управлінської компетентності керівників закладів загальної середньої освіти. Проблеми педагогіки вищої школи. 2019. № 2 (33). С. 36–41. doi: 10.26661/2522-4360-2019-2-33-07.
Івченков С. Г., Сайганова Е. В. Патріотизм як компонент загального стану: патріотизм як компонент суспільної свідомості: вимірювання ракурсу в поколінні. Вісник Інституту соціології. 2019. № 1 (10). С. 96–109. dоі: 10.19181/2019.28.1.58.
Канарова О. В. Роль вихователя у формуванні толерантності дітей дошкільного віку. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. 2015. № 1. С. 106–110. doi: 10.7905/нвмдпу.v0i14.1051.
Казміренко Л. І. Особистість та суспільство в умовах локального військового конфлікту. Психологічна допомога особам, які беруть участь в Антитерористичній операції : матеріали міжвідом. наук.-практ. конф. (Київ, 30 берез. 2016 р.) : у 2 ч. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2016. 248 с.
Костицький М. В. Методологія пізнання української історико-правової дійсності. Науково-інформаційний вісник Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького. 2015. № 12. С. 12–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nivif_2015_12_3.
Костицький М. В. Проблема свідомості у філософії та психології. Юридична психологія. 2017. № 1 (20). С. 9–19.
Кривонос О. Б. Організація соціально-педагогічної адаптації студентів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017. № 7 (71). С. 69–799. doi: 10.24139/2312-5993/2017.07/069-079.
Кудерміна О. І., Лісун С. Л. Психологічні особливості нормативної регуляції поведінки працівників Національної поліції України. Вісник Національного авіаційного університету. 2015. № 7. (Серія «Педагогіка, Психологія»). doi: https://doi.org/10.18372/2411-264x.7.10231.
Lorenz H. Plato on the Soul. The Oxford Handbook of Plato / Edited by Gail Fine. 2ed. Oxford University Press, 2019. Р. 505–529. doi: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190639730.013.22.
Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах : наказ МОН України від 16 черв. 2015 р. № 641. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0641729-15/sp:max20#Text.
Patterson G. T., Chung I. W., Swan P. W. Stress management interventions for police officers and recruits: а metaanalysis. Journal of Experimental Criminology. 2014. No. 10. P. 487–513. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s11292-014-9214-7.
Сазонова А. А. Средства массовой информации как инструмент воздействия гуманитарных технологий на общественное сознание. Вопросы теории и практики. 2018. № 1. С. 78–81. (Серия «Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение»). doi: https://DOI.org/10.30853/manuscript.2018-1.17.
Семенів Н. М. Дослідження етнічної толерантності в студентському середовищі. Молодий вчений. 2019. № 3. С. 275–280. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-3-67-58.
Шемчук В. В. Інформаційна безпека та інформаційна оборона в контексті розвитку вітчизняної доктрини й законодавчої основи. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. 2019. № 4. С. 31–37. (Серія «Юридичні науки»). doi: https://doi.org/10.32838/1606-3716/2019.4/06.
Стариковська О. О. Закономірний характер формування громадської думки. Схід. 2017. № 3 (149). С. 93–98. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/29693704.html. doi: 10.1177/106591290305600103.15.
Сироїд Т. Л. Правова основа політики Європейського Союзу в галузі безпеки: від витоків до сучасності. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2019. № 3. С. 547–60. doi: 10.31733/2078-3566-2019-3-47-54.
Тарнавський М. Т. Невербальні засоби ділового спілкування та управління персоналом. Економіка харчової промисловості. 2015. № 26. URL: http://journals.uran.ua/fie/article/view/44036. doi: https://doi.org/10.15673/2312 847x.26/2015.44036.
Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей і молоді на 2016–2020 роки : Указ Президента України від 13 жовт. 2015 р. № 580. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580/2015#Text.
Яланська С. П. Психологічні аспекти розвитку толерантності особистості в освітньому середовищі. Психологія особистості. 2016. № 1. С. 100–108. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-3-67-58.
Ямко Н. М. Цивілізація. Дослідження історичного досвіду. (Філософія історії) : монографія. Тернопіль : Стерео Арт, 2017. 683 с.
Євтушенко В. І. Поняття індивідуального стилю професійної діяльності поліцейських: сутність і зміст. Психологічний часопис. 2018. № 10. Вип. 20. С. 129–142. doi: https://doi.org/10.31108/1.2018.10.20.8.
Юрченко-Шеховцова Т. І. Правосвідомість особистості: теоретичний аналіз. Psychological journal. 2017. № 8 (4). С. 134–144. doi: https://doi.org/10.31108/1.2017.4.8.11.
Закон про мову в Україні набрав чинності. Радіо Свобода : [сайт]. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/news-derzhavna-mova-zakon-chynnist/30057675.html.
Залановська Л. І. Психолого-педагогічні аспекти формування толерантності до роботи в умовах інклюзивної освіти. Psychological journal. 2019. № 3. С. 180–193. doi: https://doi.org/10.31108/1.2019.3.23.12.
Зозуля І. В. Чи є європейською Національна поліція України? Форум права. 2018. № 3. С. 30–39. URL: http://nbuv.gоv.иа/j-рdf/FР_іndех.htт_2018_3_6.рdf. doi: http://doi.оrg/10.5281/zеnodo.1336836.
Abstract views: 1088 PDF Downloads: 825
- Authors reserve the right to authorship of their own work and transfer to the magazine the right of the first publication of this work under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute published work with mandatory reference to authors of the original work and the first publication of an article in this magazine.
- Authors have the right to enter into separate additional agreements on non-exclusive dissemination of the work in the form in which it was published in the journal (for example, to post an article in the institution's repository or to publish as part of a monograph), provided that the link to the first publication of the work in this journal is maintained.
- The journal's policy allows and encourages the posting of articles by authors on the Internet (for example, in electronic storehouses of institutions or on personal websites), both before the submission of this manuscript to the editorial office and during its editorial processing, as this contributes to the creation of a productive scientific discussion and positively affects the efficiency and dynamics of citing the published work.