Discipline as an Integral Professional and Psychological Quality of a Police Officer

  • O. Tsilmak

    Doctor of Law, Professor, Professor of the Department of Sociology and Psychology of the National University «Odessa Law Academy», Odesa, Ukraine

    https://orcid.org/0000-0001-7348-4876
  • V. Lefterov

    Doctor of Psychology, Professor, Head of the Department of Sociology and Psychology of the National University «Odessa Law Academy», Odesa, Ukraine

    https://orcid.org/0000-0002-9163-0555

Abstract

Reforming of the units of the National Police is not possible without high-quality professional and psychological selection of candidates for employment and filling vacancies. One of the most important criteria and quality for professional and psychological selection of a police officer is discipline. The purpose of the study is to reveal key points of discipline as an integral professional and psychological quality of the police officer. Methodology. The research uses a set of general methods such as analysis, synthesis, induction, deduction, scientific abstraction, generalization, analogy, modeling, classification. It also applies general theoretical methods, they are formalization, axiomatization and hypothetical-deductive. Scientific novelty. We have clarified the meaning of the definition of «police discipline» as an integral professional and psychological quality, which requires the ability of a person to strictly comply with regulations and to obey national and personal social and legal behavior. The integrality of policeman`s personality discipline is determined and mutually conditioned by its worldview, attitudes, motivation, volitional qualities and psychological readiness, is substantiated. The necessity of expert assessment of police discipline on a + (-) ten-point scale is justified. Positive discipline is useful, and negative can be useful for the individual, but not for the society and the state. Conclusions. Discipline is an important multi-factor integral professional and psychological quality of a police officer’s personality. Therefore, during the professional and psychological selection of candidates for police service and filling of a vacant position, in addition to test methods, it is necessary to use expert evaluation on a + (-) ten-point scale. A long-term plan of the research is to establish the degree of influence of next qualities on discipline, they are the worldview of the individual, attitudes, motivation, willpower, individual and professional styles and psychological readiness.

Keywords: discipline; police officer; professional and psychological quality; professional and psychological selection; National Police.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

O. Tsilmak

Doctor of Law, Professor, Professor of the Department of Sociology and Psychology of the National University «Odessa Law Academy», Odesa, Ukraine

V. Lefterov

Doctor of Psychology, Professor, Head of the Department of Sociology and Psychology of the National University «Odessa Law Academy», Odesa, Ukraine

References

Философский энциклопедический словарь / [редкол.: С. С. Аверинцев, Э. А. Араб-Оглы, Л. Ф. Ильичев и др.].

-е изд. М. : Сов. энцикл., 1989. 815 с.

Бахарев Б. П. Психология и педагогика профессиональной деятельности офицера : учебник. М. : Воен. ун-т РФ, 1998. 281 с.

Дорфман Л. Я., Гридюшко А. Е. Структура дисциплинированности курсантов военного вуза внутренних войск МВД РФ. Педагогическое образование и наука. 2011. № 3. С. 87–90.

Дубнякова А. И. Образ сотрудника полиции в сознании граждан. Психопедагогика в правоохранительных органах. 2013. № 4 (55). С. 19–21. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obraz-sotrudnika-politsii-v-soznanii-grazhdan.

Duckworth A. L., Seligman M. E. P. Self-discipline gives girls the edge: Gender in self-discipline, grades, and achievement test scores. Journal of Educational Psychology. 2006. No. 98 (1). P. 198–208. doi: https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.1.198.

Фіцула М. М. Педагогіка : навч. посіб. Київ : Академія, 2002. 528 с.

Fyfe J., Greene J., Walsh W., Wilson O., Clinton McLaren Roy. Police Administration. Fifth Edition. Princeton Road. Highstown, NJ 08520. United States of America, 1997.

Girvan E. J., Gion C., Mcintosh K., Smolkowski K. The relative contribution of subjective office referrals to racial disproportionality in school discipline. School Psychology Quarterly. 2017. No. 32 (3). Р. 392–404. doi: http://dx.doi.org/10.1037/spq0000178.

Крупнов А. И. Системно-диспозиционный подход к изучению личности и ее свойств. Вестник Российского университета дружбы народов. 2006. № 1 (3). С. 63–74.

Крысько В. Г. Словарь-справочник по социальной психологи : слов. СПб. : Питер, 2003. 416 с.

Кузнєцов М. А. Вольова регуляція діяльності: основні закономірності, етапи і механізми. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. 2012. № 43 (1). С. 110–128. (Серія «Психологія»).

Левенець І. В. Судова психіатрія : навч. посіб. Тернопіль : Економ. думка, 2005. С. 328.

Медведицкова Л. В. Дисциплинированность сотрудника органов внутренних дел: содержание и пути формирования в процессе профессиональной подготовки. Мир науки, культуры, образования. 2019. № 5 (78). С. 218–220. doi: 10.24411/1991-5497-2019-00091.

П’янківська Л. В. Чинники синдрому «емоційного вигорання» у курсантів спеціалізованих вищих навчальних закладів МВС України. Технології розвитку інтелекту. 2017. Вип. 17. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/tri_2017_2_6_14.

Riddle T, Sinclair S. Racial disparities in school-based disciplinary actions are associated with county-level rates of racial bias. PNAS USA. 2019. No. 116 (17). doi: 10.1073/pnas.1808307116.

Рогожникова Р. А., Хусаинов А. Я. Воспитание у курсантов военного вуза дисциплинированности как нравственного качества личности – актуальная проблема современности. Ученые записки университета имени П. Ф. Лес-гафта. 2016. № 12 (142). С. 107–111.

Рогожникова Р. А. Теоретические основы воспитания дисциплинированности как ценностного отношения к человеку у курсантов военных вузов внутренних войск МВД РФ. Педагогическое образование и наука. 2011. № 3. С. 72–74.

Селютина Е. Н., Холодов В. А. Охрана общественного порядка сотрудниками полиции во время массовых мероприятий как профилактика совершения террористических актов. Вестник государственного и муниципального управления. 2019. № 3. Т. 8. С. 125–133. doi: 10.22394/2225-8272-2019-8-3-125-133.

Сластенин В. А., Каширин В. П. Психология и педагогика : учеб. пособие. М. : Академия, 2001. 480 с.

Цільмак О. М. Еталонний психологічний профіль вольових якостей слідчого. Соціально-правові студії. 2019. Вип. 2 (4). С. 22–26. doi: 10.32518/2617-4162-2019-2-22-26.

Violanti J. M. Police organizational stress: the impact of negative discipline. Int J Emerg Ment Health. 2011. No. 13 (1). P. 31–36. doi: 10.1093/shm/hky016.

Володарская Е. А., Мещерякова Ю. С. Имидж воинской дисциплины у современных военнослужащих. Человеческий капитал. 2016. № 3. С. 82–84.

Про Національну поліцію : Закон України від 2 лип. 2015 р. № 580-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/580-19.


Abstract views: 295
PDF Downloads: 233
Published
2020-11-26
Section
Psychological support of law enforcement