Prevention of Bulling into Educational Environment

Abstract

The purpose of the article is to analyze the foreign revision in the field of bullying prevention, to find out the most effective types, directions and conditions for the implementation of the methodology for preventing bullying in children’s centers. Also highlights the social and individual psychological causation of bullying, the prospects for legislative and educational impact on school bullying. Methodology. The methodological toolkit was selected in accordance with the intended goal, the specifics of the object and subject of research. A set of methods was used in the scientific research, including: theoretical (analysis, synthesis, comparison and generalization of literary sources and theoretical approaches from the selected problematics) empirical methods (observation, survey, testing); comparative legal in the analysis of legislation and scientific categories and historical and legal, the development of scientific views on the specified problematic issue. The scientific novelty lies in the introduction and implementation on the territory of the state of a comprehensive program for the prevention (prevention) prevention of bullying in children, in particular educational, environment. Conclusions: Bullying is a fairly common phenomenon that adversely affects personality formation and socio-psychological adaptation both to Buler himself and to his victim. Analysis of modern works devoted to the problems of bullying in the educational environment shows the need for a deep and systematic study of this phenomenon, the search for new methods to overcome this phenomenon.

Keywords: bullying; buller; victim; child; teenager; educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yu. Sudenko

Postgraduate Student of the Department of Legal Psychology of the National Academy of Internal Affairs, Kyiv, Ukraine

References

Бех І. Педагог у психологічно доцільній виховній самопрезентації. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал : матеріали звіт. наук.-практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2013 рік / [за ред. О. В. Сухомлинської, І. Д. Беха, Г. П. Пустовіта, О. В. Мельника ; літ. ред. І. П. Білоцерківець]. Івано-Франківськ : НАІР, 2014. Вип. 4. С. 13–15.

Дубровина И. Школьная психологическая служба: вопросы теории и практики. М. : Педагогика, 1991. 230 с.

Дуткевич Т. Дитяча психологія : навч. посіб. Київ : Центр учб. літ., 2012. 424 с.

Лалак Н., Пеняк В. Шкільний булінг як актуальна педагогічна проблема сьогодення. Освіта і наука. 2019. Вип. 1 (26) С. 132–136. doi: 10.31339/2617-0833-2019-1(26)-132-136.

Лушпай Л. Досвід Великої Британії щодо подолання булінгу у середній школі. Дитинство без насилля: суспільство, школа і сім’я на захисті прав дітей : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. Тернопіль : Стереоарт, 2014. 802 с.

Мельник О. Особистісна і професійна самодостатність старшокласника: теоретичні та прикладні аспекти. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал : матеріали звіт. наук.-практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2013 рік / [за ред. О. В. Сухомлинської, І. Д. Беха, Г. П. Пустовіта, О. В. Мельника ; літ. ред. І. П. Білоцерківець]. Івано-Франківськ : НАІР, 2014. Вип. 4. С. 22–29.

Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 28 груд. 2019 р. № 1646. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20.

Olweus D. Bullyvictim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education. 1997. No. 4. Vol. 12. P. 495–510. doi: https://doi.org/10.1007/BF03172807.

Селиванова О., Шевцова Т. Профилактика агрессивности и жестокости в образовательном учреждении : монография. Тюмень : Тюмен. гос. ун-т, 2011. 232 с.

Стельмах С., Ясінський В. Попередження та подолання насильства в загальноосвітніх закладах: зарубіжний досвід. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університетуту ім. І. Огієнка. 2013. Вип. 23 (2). С. 103–104.

Цыпин А. А. Буллинг как психотравматический фактор школьной воспитательной среды. Прикладная психология и педагогика. 2017. № 4. Вып. 3. С. 18–28. doi: doi.org/10.12737/article_5c082a0b790897.46765010.

Воронцова Т., Пономаренко В. Вчимося жити разом : практикум для учнів. Київ : Алатон, 2016. 307 с.

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) : Закон України від 18 груд. 2018 р. № 2657-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2657-19.


Abstract views: 341
PDF Downloads: 539
Published
2021-06-01
Section
Applied problems legal psychology