Peculiarities of Professional Communication in the Activities of Pedagogical Employees of Industrial Education National Police of Ukraine

Abstract

The purpose of the article is to study the issue of the peculiarities of professional communication in the activities of pedagogical workers of branch education of the National Police of Ukraine. Methodology. The methodological toolkit was chosen in accordance with the intended purpose, the specifics of the object and subject of research. The methodological basis of the article was formed by the scientific concepts of studying certain aspects of the pedagogical skill of the teacher of the HEI. The features of professional communication and in the activities of pedagogical workers of branch education of the National Police of Ukraine are considered. The role of the teacher's communication skills and the prerequisites for their formation, which are the components of professional success, have been determined. The importance of pedagogical communication in the preparation of police officers is analyzed. The main determinants of the formation of professional competence and pedagogical skill of a teacher and their role in ensuring the educational process have been determined. The essence of communication barriers and culture of speech and their influence on the implementation of the goals of the communicative process have been clarified. The role of the humanistic position of the teacher in the process of dialogical interaction is highlighted. Scientific novelty of the article lies in the generalization and systematization of research results on the features of effective professional communication of teachers of the National Police of Ukraine, while ensuring the educational process. Conclusions. A number of practical recommendations have been identified that should be used in the organization and implementation of the educational process. The effectiveness of the approaches used in the system of formation of pedagogical skills of pedagogical workers of branch education of NPU has been substantiated. The essence of the pedagogical work of a teacher of a higher education institution as a special form of highly qualified mental activity of a creative nature has been established. The role of the components of the teacher's professional and pedagogical communication in the process of training police officers and further formation in their professional activities has been determined.

Keywords: professional communication; pedagogical excellence; teacher; dialogical interaction; a culture of speech; communication; communication barriers; humanistic orientation; National Police of Ukraine; educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

L. Voiat

Ph.D in Law, Lecturer of the Department of Legal Psychology of the National Academy of Internal Affairs, Kyiv, Ukraine

References

Bondarenko V., Danylchenko V., Khudiakova N., Krymets, O. Methodological approaches to professional training of future patrol officers. Pedagogical Innovations: Ideas, Realities, Perspectives. 2019. No. 2. P. 80–88. doi: 10.32405/2413-4139-2019-2-80-88.

Думко Н. В. Врахування особистісних запитів курсантів поліції на побудови власної траєкторії навчання. Наукові Записки. 2021. № 145. С. 54–62. doi: 10.31392/nz-npu-145.2019.06.

Філіппова Л. В. Професійна рефлексія викладача у вищих навчальних закладах. Наукові Записки. 2021. № 145. С. 199–207. doi: 10.31392/nz-npu-145.2019.22.

Гірняк А., Васильків О. Психологічні бар’єри у взаємодії викладача й студентів та шляхи їх ефективного подолання. Psychological Prospects Journal. 2019. № 33. С. 79–90. doi: 10.29038/2227-1376-2019-33-79-90.

Карпушина М. Теоретичні основи технології проблемного навчання студентів у закладах вищої освіти. Педагогічний Дискурс. 2018. № 24. С. 50–56. doi: 10.31475/ped.dys.2018.24.07.

Харченко І. І., Харченко С. М. Педагогічна майстерність викладача вищої школи та шляхи її підвищення. Освітній Вимір. 2015. № 45. С. 114–119. doi: 10.31812/educdim.v45i0.2594.

Колісник-Гуменюк Ю. Педагогічна творчість – як пошукова діяльність викладача. Молодь і Ринок. 2019. № 8 (175). С. 106–109. doi: 10.24919/2308-4634.2019.179417.

Коломієць Н. Професійне зростання викладача вищої школи: реалії та орієнтири. Problems of Modern Teacher Training. 2020. № 1 (21). С. 164–169. doi: 10.31499/2307-4914.1(21).2020.210941.

Корніяк O. Комунікативні засоби психологічного супроводу професійного самоздійснення викладача. Psycholinguistics in a Modern World. 2020. № 15. С. 132–136. doi: 10.31470/10.31470/2706-7904-2020-15-132-136.

Ковальська Н. М., Богадьорова Л. М. Особливості ділового спілкування в освітньому середовищі: психолого-педагогічний аспект. Педагогічний Альманах. 2021. № 46. С. 132–139. doi: 10.37915/pa.vi46.119.

Красницька О. В. Педагогічна майстерність – шлях до реалізації індивідуального потенціалу викладача вищої військової школи. Духовність Особистості: Методологія, Теорія і Практика. 2020. № 94 (1). С. 122–133. doi: 10.33216/2220-6310-2020-94-1-122-133.

Кравченко І. Персоналії в розвитку педагогіки вищої школи. Наукове забезпечення технологічного прогресу XXI сторіччя. 2020. Т. 4. С. 62–64. doi: 10.36074/01.05.2020.v4.11.

Кривонос О. Б. Організація соціально-педагогічної адаптації студентів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017. № 7 (71). С. 69–79. doi: 10.24139/2312-5993/2017.07/069-079.

Курова А. Психологія спілкування : навч.-метод. посіб. Одеса : Фенікс, 2020. 79 с. doi: 10.32837/11300.13107.

Мельник Ю. Б. Педагогіка вищої школи: в схемах і таблицях : навч.-метод. посіб. Харків : ХОГОКЗ, 2016. 64 с. doi: 10.26697/9789669726063.2016.

Никифорова О. Дослідження коригуючого впливу навчання на професійно важливі якості поліцейських. Наукове забезпечення технологічного прогресу XXI сторіччя. 2020. Т. 4. С. 23–25. doi: 10.36074/01.05.2020.v4.05.

Олійник І. В. Складові елементи професійно-педагогічної майстерності викладача вищої школи. Bulletin of Alfred Nobel University. 2016. № 12. С. 251–258. (Серія «Педагогіка та психологія»). doi: 10.32342/2522-4115-2016-0-12-251-258.

Петрова Л., Подліняєва О. Важливі навички сучасного педагога. InterConf. 2021. № 63. С. 57–68. doi: 10.51582/interconf.21-22.06.2021.06.

Равчина Т. Концептуальні засади педагогічної підготовки викладача вищої школи в контексті сучасних освітніх викликів. Освітні Обрії. 2020. № 50 (1). С. 27–31. doi: 10.15330/obrii.50.1.27-31.

Рубонець О. Когнітивна комунікація. Мультіверсум. Психологічний Атлас. Альманах. 2018. № 5–6. С. 87–99. doi: 10.35423/2078-8142.2015.5-6.09.

Швай Р. Конструктивізм та освітній процес. Humanities Science Current Issues. 2020. № 4 (29). С. 228–232. doi: 10.24919/2308-4863.4/29.209679.

Смеречак Л. Особливості педагогічної діяльності викладача вищої школи. Молодь і Ринок. 2018. № 11 (166). С. 125–129. doi: 10.24919/2308-4634.2018.152275.

Цюра С., Терзалова А. Нормативне закріплення понять «освітнє середовище», «освітній простір», «освітній процес» у контексті педагогічної термінології. Молодь і Ринок. 2021. № 5/184. С. 111–117. doi: 10.24919/2308-4634.2020.223082.

Яницька О. Ю. Психолого-педагогічні аспекти формування авторитету викладача. Психологія: Реальність і Перспективи. 2019. № 10. С. 178–182. doi: 10.35619/prap_rv.vi10.113.

Захарченко О. Роль та значення післядипломної освіти поліцейських у підвищенні їхнього професійного рівня. Entrepreneurship, Economy and Law. 2020. № 6. С. 138–142. doi: 10.32849/2663-5313/2020.6.24.


Abstract views: 424
PDF Downloads: 752
Published
2021-11-10
Section
Theoretical and methodological issues of legal psychology