Peculiarities of Personal Realization/Potentiality of Cadets-Men and Cadets-Women

  • L. Zakharenko

    Ph.D in Psychology, Senior Research Fellow of the Scientific Laboratory on the Problems of Psychological Support and Psychophysiological Studies of the Educational and Research Institute of Correspondence and Distance Learning of the National Academy of Internal Affairs, Kyiv, Ukraine

    https://orcid.org/0000-0002-2121-0862

Abstract

In todays world, personal realization/potentiality is the measure that determines a person’s readiness for self-realization and self-improvement. That is why the purpose of the study was to empirically study the characteristics of personal realization/potential of cadets who study in a higher education institution with specific learning conditions. The methodological basis of the study were modern scientific views on human self-realization in life. The use of the structural-logical method, methods of empirical psychological research (testing) and comparative analysis contributed to the achievement of the research goal. The empirical basis of the study consisted of cadets-men (n = 14) and cadets-women (n = 14), who are studying now in the 2-nd year of the National Academy of Internal Affairs. Age – 18–22 years, single. Scientific novelty. The study identified gender and personal characteristics of respondents that determine their realization/potential in life. Gender differences are manifested in the peculiarities of experiencing the realization of personal potential in nowadays: cadets-women are more satisfied with self-realization now, than cadets-men. Respondents have the potential for personal self-realization in the future: the potentialization of cadets-women is an active life, based on experience, cadets-men – in independent decision-making. Personal characteristics of cadets-men and cadets-women are manifested in the course of self-actualization: self-actualized individuals are characterized by achievement motivation, communication, cognitive activity, the desire for professional growth in the chosen profession. Conclusions. It is important in the professional development of police officers to identify and realize their personal potential at the stage of professional training.

Keywords: cadets-men; cadets-women; self-realization; personal realization, personal potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

L. Zakharenko

Ph.D in Psychology, Senior Research Fellow of the Scientific Laboratory on the Problems of Psychological Support and Psychophysiological Studies of the Educational and Research Institute of Correspondence and Distance Learning of the National Academy of Internal Affairs, Kyiv, Ukraine

References

Бех І. Зростаюча особистість як суб’єкт духовних цінностей. Гірська школа Українських Карпат. 2018. № 18. С. 5–9. doi: https://doi.org/10.15330/msuc.2018.18.5-9.

Большакова А. М. Суб’єктивна вичерпаність особистісного потенціалу майбутніх правоохоронців: гендерні особливості. Право і Безпека. 2016. № 4. С. 110–115. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pib_2016_4_23.

Большакова А. М. Психобіографічні особливості як предиктори суб’єктивної вичерпаності особистісного потенціалу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». 2018. № 7. С. 47–52. (Серія «Психологія»). doi: 10.25264/2415-7384-2018-7-47-52.

Большакова А. М. Особливості суб’єктивної картини життєвого шляху як предиктори готовності до інновацій майбутніх працівників правоохоронних органів. Право і Безпека. 2019. № 1. С. 28–34. doi: https://doi.org/10.32631/pb.2019.1.02.

Данилюк І. В., Буркало Н. І. Психологічні особливості самоактуалізації особистості. Психологічний часопис. 2020. № 3. С. 183–192. doi: https://doi.org/10.31108/1.2020.6.2.17.

Доценко В., Макаренко П. Копінг-поведінка першокурсників ЗВО зі специфічними умовами навчання: гендерний аспект. Вісник Національного університету оборони України. 2019. № 3 (53). С. 61–69. doi: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2019-53-3-61-69.

Фанталова Е. Б. Ценности и внутренние конфликты: теория, методология, диагностика : монография. М. ; Берлин : Директ-Медиа, 2015. 141 с.

Фурман А. Особистість у формовиявах смисложиттєвого зорієнтування. Психологія особистості. 2017. Т. 8. № 1. С. 77–82. doi: https://doi.org/10.15330/ps.8.1.77-82.

Клименко І. В. Антиципаційна спроможність як компонент прогностичної спроможності курсантів-майбутніх правоохоронців. Психологічний часопис. 2018. Т. 4. № 1. С. 61–70. doi: https://doi.org/10.31108/1.2018.1.11.5.

Кобильнік Л. М., Каткова Т. А. Психологічний супровід процесу самоактуалізації особистості майбутніх фахівців. Проблеми сучасної психології. 2015. Т. 30. С. 269. doi: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p.

Московець Л. Самоактуалізація та самореалізація особистості: філософсько-психологічне розуміння. Імідж сучасного педагога. 2019. № 5 (188). С. 51–56. doi: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-51-56.

Петренко Н. В. Самоактуалізація та самореалізація особистості у філософсько-освітньому дискурсі. Грані. 2016. Т. 19. № 7. С. 52–57. doi: https://doi.org/10.15421/171633.

Ткачук Т., Мяких А. Гендерні особливості копінг-поведінки чоловіків та жінок. HUMANITARIUM. 2019. № 42 (1). С. 181–188. doi: https://doi.org/10.31470/2308-5126-2019-42-1-181-188.

Вознюк Ю. Психологічні чинники особистісного самоствердження в юнацькому віці. Психологія особистості. 2017. Т. 8. № 1. doi: https://doi.org/10.15330/ps.8.1.172-177.

Яворська-Вєтрова І. Самоставлення та самоактуалізація студентської молоді у контексті самодетермінації: аналіз емпіричного дослідження. Проблеми сучасної психології. 2019. Т. 45. С. 451–474. doi: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.451-474.


Abstract views: 331
PDF Downloads: 342
Published
2021-11-10
Section
Applied problems legal psychology