Psychological Component in Activity of a Juvenile Prevention Worker

Abstract

Research actuality is conditioned by the necessity of improvement of practical principles of activity of worker of juvenile prevention, that it directionally on the increase of efficiency of prophylaxis of offences among minor. Purpose consists in determination of psychological constituent in activity of worker of juvenile prevention. Research results. Between the different forms of activity of subdivisions of juvenile prevention (law-applied, organizational, law-enforcement, educational) the special role of educational function is certain as а backbone, that is sent to forming of sense of justice, legal culture and socially adaptive behaviоr of young people, assists the prophylaxis of illegal acts. Reasonably, that an educator function is provided by such directions of psychological knowledge: psychological factors of deviant behavior of teenagers; typology of socially maladapted teenagers, as objects of professional co-operation in juvenile prevention; psychological terms of effective mediation worker of juvenile prevention; table of contents of elucidative and prophylactic work. Understanding the worker of juvenile prevention of factors and pre-conditions of feasance of offences determines corresponding facilities of influence on minor and ways of counteraction to illegal behavior. The basic signs of effective psychological prophylaxis are described: her universality, structural character, development of communicative and predictive competence, passing ahead character of influence. The scientific novelty of the article consists in systematization and generalization of psychological knowledge in the general structure of activity of worker of juvenile prevention. Practical meaningfulness is presented in determination of facilities of psychological and pedagogical influence on teenagers in the process of professional co-operation, possibilities of their application in psychoprophylactic work.

Keywords: juvenile prevention; educational function; sense of justice; deviant behavior; addictive behavior; psychoprophylaxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

O. Romanenko

Doctor of Psychology, Professor, Professor of the Department of Legal Psychology of the National Academy of Internal Affairs, Kyiv, Ukraine

References

Яковенко С. І., Максимова Н. Ю., Мороз Л. І., Мороз Л. А. Злочинність неповнолітніх: причини, наслідки та шляхи запобігання : навч. посіб. Київ : Вид. Паливода А.В., 2006. 260 с.

Медведєв В. С. Психологія злочинної діяльності : навч. посіб. Київ : Атіка, 2012. 204 с.

Максименко С. Д., Медведєв В. С. Юридична психологія : підручник. Київ : Слово, 2018. 448 с.

Карпинский К. В. Психологическая коррекция смысловой регуляции жизненного пути девиантной личности : монография. Гродно : ГрГУ, 2002. 139 с.

Лящук О. С., Супрун М. О. Сутність і зміст шкідливих звичок: фактори та умови їх формування у молодших підлітків. Вісник пенітенціарної асоціації України. 2017. № 2. С. 71–78.

Костенко Я. В. Ювенальна превенція як форма діяльності органів поліції України. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2018. № 31. С. 75–77. (Серія «Юриспруденція»).

Vodanovich S., Watt J. Self-report measures of boredom: An updated review of the literature. The Journal of Psychology Interdisciplinary and Applied. 2015. No. 150 (2). P. 1–33. doi: https://doi:10.1080/00223980.2015.1074531.

Struk A. A., Carriere J. S., Cheyne J. A., Danckert J. A Short Boredom Proneness Scale: Development and psychometric properties. Assessment. 2017. No. 24 (3). P. 346–359. doi: https://doi:10.1177/1073191115609996.

Золотарева А. А. Диагностика предрасположенности к скуке: адаптация русскоязычной версии BPS-SR. Национальный психологический журнал. 2020. № 1 (37). С. 40–49. doi: https://doi:10.11621/npj.2020.0104.

Wachs S., Wright M. Associations between bystanders and perpetrators of online hate: The moderating role of toxic online disinhibition. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2018. No. 15 (9). doi: https://doi:10.3390/ijerph15092030.

Wright M., Wachs S. Adolescents’ Cyber Victimization: The Influence of Technologies, Gender, and Gender Stereotype Traits. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020. No. 17 (4). Р. 1293. doi: https://doi:10.3390/ijerph17041293.

Солдатова Г. У., Рассказова Е. И., Чигарькова С. В. Виды киберагрессии: опыт подростков и молодежи. Национальный психологический журнал. 2020. № 2 (38). С. 3–20. doi: https://doi:10.11621/npj.2020.0201.

Молчанов С. В., Алмазова О. В., Поскребышева Н. Н. Когнитивные способы переработки социальной информации из Интернет-сети в подростковом возрасте. Национальный психологический журнал. 2018. № 3 (31). С. 57–68. doi: https://doi:10.11621/npj.2018.0306.

Молчанов С. В., Алмазова О. В., Войскунский А. Е., Поскребышева Н. Н. Роль личностных особенностей подростков в переработке социальной информации в интернет-коммуникации. Национальный психологический журнал. 2018. № 4 (32). С. 3–15. doi: https://doi: 10.11621/npj.2018.04001.

Молчанов С. В., Войскунский А. Е., Маркина О. С., Бородина А. С. Особенности когнитивной переработки социальной информации подростками с разным уровнем морального развития. Национальный психологический журнал. 2019. № 4 (36). С. 3–11. doi: https://doi:10.11621/npj.2019.0401.

Ларченко М. О. Моделі залежної поведінки та пов’язані з ними фактори кримінологічного ризику. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 4. С. 256–259. doi: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2020-4/62.

Свідовська В. Адиктивна поведінка підлітків як проблема наукового дослідження. Вісник Львівського університету. 2020. Вип. 6. С. 108–114. (Серія «Психологічні науки»). doi: https://doi.org/10.30970/2522-1876-2020-6-16.

Пріб Г. А. Соціально-психологічні особливості формування самосвідомості підлітків з адиктивною поведінкою у конфліктних родинах. Рsychological journal. 2019. Vol. 5. Issue 12. С. 182–193. doi: https://doi.org/10.31108/1.2019.5.12.

Zych I., Ortega-Ruiz R., Marín-López I. Cyberbullying: a systematic review of research, its prevalence and assessment issues in Spanish studies. Psicologia Educativa. 2016. No. 22. Р. 5–18. doi: https://doi:10.1016/j.pse.2016.03.002.

Безпалова О. І. Особливості впровадження практики медіації в діяльність органів поліції щодо профілактики випадків насильства у дитячому середовищі. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2019. № 2. С. 21–25. doi: 10.31733/2078-3566-2019-2-21-25.


Abstract views: 318
PDF Downloads: 138
Published
2022-11-21
Section
Theoretical and methodological issues of legal psychology