Psychological Peculiarities of the Behavior of the Buller and the Victim

Abstract

Abstract. Life without conflicts is impossible, and the problem of bullying among adolescents is becoming more and more urgent every day. One of the main prerequisites for violence in the educational space is a respectful attitude to the personality of a teenager. The system of relationships at school is an integral part of the social situation of development, which determines the content and dynamics of all the main personal achievements of the child. It determines the direction of external influences and conditions into the inner essence of a growing personality; these transformations are transformed through the child’s feelings and emotional experience. The modality of experiences directly depends on the child’s relationships with both peers and adults. The article highlights the features and causes of bullying in educational groups, the role of the teacher in bullying, and describes possible consequences. The purpose of the study is to identify the causes of bullying in the children's team, the tasks are to define the concept of "bullying" and outline the features of its prevention, to find out the main factors that affect the dynamics of bullying of children. The following methods were used to fulfill the tasks: systematization and generalization of philosophical, psychological-pedagogical, scientific-methodological literature on the problems of resolving conflict situations, the method of scientific research, empirical research methods (generalization, comparison). It has been established that in the conditions of modern Ukrainian schools, systematic work on the prevention and cessation of bullying is almost not carried out. The main ways of working with existing episodes of bullying are individual work with those who find themselves in the role of aggressor and victim, as well as work with the classroom community. The main strategies of activity in this direction are determined to increase tolerance and develop self-regulation skills of aggressors, social competence of children who have become the subject of bullying, establishment of an atmosphere of mutual help and support, mutual trust in the classroom

 

Keywords: bulling; initial mortgage; children; violence; aggression; cyberbullying

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ihor BURANOV

Postgraduate Student of the Department of Legal Psychology of the National Academy
of Internal Affairs

Kyiv, Ukraine

References

Алексєєнко Т. Ф. Булінг і мобінг: причини розвитку і шляхи профілактики. Особистість у просторі виховних інновацій : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Івано-Франківськ, 19 жовт. 2018 р.). Івано-Франківськ : НАІР, 2018. С. 19–25.

Андреєнкова В. Л., Мельничук В. О., Калашник О. А. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід : метод. посіб. Київ : Україна, 2019. 132 с.

Андросюк В. Г., Суденко Ю. А. Проблема булінгу в сучасному юридико-психологічному просторі України. Часопис Київського університету права. 2019. № 1. С. 216–220.

Губко А. А. Шкільний булінг як соціально-психологічний феномен. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2013. Вип. 114. С. 46–50. (Серія «Психологічні науки»).

Іваній О. М. Соціальна та кримінально-правова характеристика булінгу. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2018. Вип. 3. Т. 2. С. 107–110. (Серія «Юридичні науки»).

Кормило О. Явище булінгу в освітньому просторі. Проблеми гуманітарних наук. 2015. Вип. 35. С. 174–187. (Серія «Психологія»).

Король А. Причини та наслідки явища булінгу. Відновне правосуддя в Україні. 2009. № 1–2 (13). С. 84–93.

Лалак Н. В. Булінг в освітньому середовищі сучасного закладу загальної середньої освіти: теоретичний аспект. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 2019. № 1. С. 34–36. (Серія «Педагогіка та психологія»). doi: 10.31339/2413-3329-2019-1(9)-34-36

Лушпай Л. І. Шкільний булінг як різновид суспільної агресії. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». 2013. № 33. С. 85–88. (Серія «Філологічна»).

Мельничук О. Ф. Правові засоби протидії булінгу. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Вип. 55. Т. 2. С. 44–47. (Серія «Право»).

Миронюк Т., Запорожець А. Удосконалення заходів протидії булінгу в Україні. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2019. № 3 (112). С. 21–28. doi: 10.33270/01191123.21

Опанасенко Л. А., Саковська В. В. Формування психологічної готовності педагогів і психологів до роботи з проблемою булінгу: тренінгова програма «Знаю, хочу, вмію, відчуваю, дію!» : метод. рек. Миколаїв : Іліон, 2019. 100 с.

Ожийлова О. Шкільне насильство: сутність, види, профілактика : дис. … канд. соц. наук : 22.00.04. Харків, 2011. 229 с.

Підвальна Ю. В. Соціально-психологічні чинники як основа для формування поведінки жертви та булера. Збірник наукових праць Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. 2020. Вип. 185. С. 143–146. (Серія «Педагогічні науки»). doi: 10.36550/2415-7988-2019-1-185-143-146

Погорільська Н. І., Головіна А. О., Столяр А. О. Особливості особистісних рис часників шкільного булінгу в підлітковому віці. Теорія і практика сучасної психології. 2019. Вип. 1 (1). С. 90–94.

Поляничко А. Насильство в загальноосвітніх навчальних закладах: сутність, причини поширення, наслідки. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2013. № 35. С. 48–53.

Поляруш С. І. Поняття та проблема правового захисту від шкільного булінгу. Актуальні проблеми правової науки і державотворення в 30 Україні в контексті правової інтеграції : матеріали Х Міжнар. наук.-практ. конф., присвяч. 100-річчю підготовки охоронців правопорядку в Харкові (Суми, 20–21 трав. 2017 р.). Суми, 2017. С. 211–213.

Прібиткова Н. Булінг у закладах освіти: поняття, структура, причини та шляхи подолання. Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави: тези доп. VI Міжнар. наук. -практ. конф. (Харків, 1 груд. 2017 р.). Харків : ХНУВС, 2017. С. 58–61.

Проць О. Є., Романків Р. В. Протидія булінгу: правові аспекти захисту дітей від насильства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2020. Вип. 60. С. 127–130. (Серія «Право»). doi: 10.32782/2307-3322/2020.60.27

Стельмах С. С. Вікові аспекти виникнення булінгу серед дітей. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2016. Вип. 133. С. 204–207. (Серія «Педагогічні науки»).


Abstract views: 234
PDF Downloads: 287
Published
2023-09-05
Section
Articles