Telephone Addiction in Youth: Features of Influence on Personality Development

  • Tetiana SMILIANETS

    Chief Inspector of the Social Work Organization Department Management of Social
    and Psychological Work of the Department of Personnel Support
    of the National Police of Ukraine

    Kyiv, Ukraine

    https://orcid.org/0009-0006-3748-4995

Abstract

Abstract. The interaction of a person with information platforms, networks, technical means, mobile communication actively penetrates into all, without exception, spheres of life. At the same time, expanding the abilities of the individual, giving him new opportunities for development, drawing resources and creating additional barriers and dangers. Mobile devices provide many opportunities and conveniences such as quick access to information, social networks, online games and communication with others. The rapid development of the possibilities of technological possibilities for a person, which is due to the progress of information technologies and their wide application both in the professional sphere and in everyday life, actualizes a number of questions that arise before youth and are caused by the emergence of a new type of behavioral addiction – telephone addiction. Addiction in adolescence can arise from various factors, including for example: drugs, alcohol, tobacco, computer games, social networks and mobile devices. The purpose of the study: to study the problem of addiction in youth and to identify factors that contribute to the development of this problem. Young people are in a period of active physical, emotional and social development, which makes them more vulnerable to risky behaviors and the formation of addictions. The consequences of addiction in youth can be serious and affect various areas of life. Physical consequences can include health problems, physical impairment, and substance dependence. Psychological consequences can include reduced self-esteem, problems with stimulation and development, emotional and mental problems, and impaired academic achievement. Addiction in youth can also have a negative impact on social relationships and integration into society. Young people suffering from addiction can lose interest in school, lose friends and good relationships with family, and get into conflicts with the law. Analyzing and understanding the problem of addiction in adolescence is important for the development of effective prevention and intervention strategies. However, excessive use of these devices can lead to loss of control, reduced academic achievement, sleep problems, social isolation and psychological problems. This article highlights the problem of mobile addiction in youth. The article highlights the issue of how addiction affects the mental and physical health, relationships and personal development of young people. Research in this area helps identify risk factors and protective factors that influence the development of addiction

 

Keywords: addiction; dependence; tolerance; anxiety; vulnerability; deviant behavior

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tetiana SMILIANETS

Chief Inspector of the Social Work Organization Department Management of Social
and Psychological Work of the Department of Personnel Support
of the National Police of Ukraine

Kyiv, Ukraine

References

Агаркова A. I. Психологічні особливості суїцидальної поведінки в юнацькому віці. Вісник Дніпропетровського університету. 2017. № 23. С. 40–48. (Серія «Психологія»). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdups_2017_23_7

Балєва Т. Особливості страхів в підлітковому та ранньому юнацькому віці. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. № 6. С. 27–31. doi: 10.31812/psychology.v6i.7307

Гарькавець С. Форми віктимності особистості у ранньому юнацькому віці. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2020. № 3 (53). Т. 1. С. 62–78. doi: 10.33216/2219-2654-2020-53-3-1-62-78

Главінська О. Особистісна суверенність як передумова формування самоцінності в юнацькому віці. Психологія: реальність і перспективи. 2022. № 18. С. 65–72. doi: 10.35619/praprv.v1i18.289

Голованова Т. М. Методи впливу на самореалізацію юнаків із високим рівнем Інтернет-залежності. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2016. Вип. 5. С. 24–28. (Серія «Психологічні науки»).

Калюга О. Ю. Тендерні особливості спілкування в юнацькому віці. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. № 1. С. 136–141. doi: 10.31812/psychology.v1i.7581

Христук О. Психологія девіантної поведінки : навч.-метод. посіб. Львів : ЛьвДУВС, 2014. 92 с.

Кісельова А. В. Особливості конформної поведінки у юнацькому віці. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2019. № 9. С. 243–248. doi: 10.31812/psychology.v9i0.3748

Кобильнік Я. Г. Динаміка розвитку інтернет-залежності у підлітковому та юнацькому віці. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. № 2. С. 113–119. doi: 10.31812/psychology.v2i.7519

Магдисюк Л., Притка І. Психологічні особливості прояву самотності у юнацькому віці. Психологія: реальність і перспективи. 2020. № 14. С. 136–143. doi: 10.35619/prap_rv.vi14.162

Мельник К., Тертична Н. Особливості соціальних страхів у юнацькому віці. Перспективи та інновації науки. 2022. № 9 (14). С. 634–643. doi: 10.52058/2786-4952-2022-9(14)-634-643

Остапчук М. В. Вибір механізмів психічного захисту у юнацькому та зрілому віці. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. № 2. С. 108–113. doi: 10.31812/psychology.v2i.7518

Рущенко І. П., Сердюк О. О., Віцько О. В. Динаміка поширення молодіжного наркотизму в Харківському регіоні: 15 років спостережень. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. 2011. Вип. 17. С. 476–481.

Шевченко А. Зв’язок соціальної бажаності та ціннісних орієнтацій у юнацькому віці. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2019. № 3 (50). T. 2. С. 146–157. doi: 10.33216/2219-2654-2019-50-3-2-146-157

Шматок І. О. Рівень домагань і самооцінка у підлітковому та юнацькому віці. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. № 3. С. 58–65. doi: 10.31812/psychology.v3i.7475

Швирьова О., Стуліка О. Адиктивна поведінка як наслідок травматизації особистості в юнацькому віці. Перспективи та інновації науки. 2022. № 13 (18). С. 693–705. doi: 10.52058/2786-4952-2022-13(18)-693-705

Стуліка О., Недєлько П. Особливості переживання страху та тривожності в юнацькому віці. Молодий вчений. 2022. № 11 (111). С. 18–22. doi: 10.32839/2304-5809/2022-11-111-5

Сукнацька A. Самотність і особливості її переживання в юнацькому віці. Психологія: реальність і перспективи. 2019. № 13. С. 154–158. doi: 10.35619/prap_rv.vi13.137

Усенко О. Вплив особливостей стосунків в сім’ї на утворення агресивних реакцій в юнацькому віці. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. № 7. С. 144–148. doi: 10.31812/psychology.v7i.7274

Яценко Т., Сергієнко Д. Особливості прояву прокрастинації у старшому юнацькому віці. Перспективи та інновації науки. 2021. № 5 (5). С. 861–871. doi: 10.52058/2786-4952-2021-5(5)-861-871


Abstract views: 125
PDF Downloads: 111
Published
2023-09-05
Section
Articles